Pořád na telefonu. Jak poznat problém?

Chytré telefony se staly nedílnou součástí našich životů. Někdy do nich pronikají až příliš. Jejich problematické používání není definované jako závislost. Může se ale nepozorovaně překlopit v poruchu chování. Jak poznat problém a jaké jsou varovné signály?

Jaké jsou potenciální příznaky této poruchy chování?
 

  • Vědomé používání v zakázaných kontextech nebo potenciálně nebezpečných situacích (např. psaní SMS během řízení).
  • Nadměrné používání, které způsobuje konflikty s rodinou, před rodinou nebo jinou společností dáváme přednost používání chytrých telefonů.
  • Negativní dopady na školní, rodinné, sociální nebo emocionální fungování.
  • Pokračující nadměrné používání navzdory negativním účinkům.
  • Impulzivní, častá, neustálá kontrola telefonu, i v krátkých dávkách (člověk cítí silnou potřebu kontrolovat každých pár minut).
  • Nespavost nebo poruchy spánku související s častou kontrolou.
  • Nadměrná naléhavost nebo potřeba spojení.
  • Používáme telefon proti smutné náladě nebo k uspokojení. Okamžitá potřeba reagovat na zprávy a upozornění.
  • Zvýšená úzkost a / nebo podrážděnost, pokud telefon není přístupný.
  • Pocity neklidu, když telefon nelze používat.

Možná máte doma dítě, které se trávení času na chytrém telefonu nechce vzdát. Hranice mezi tím, co je ještě v pořádku a co už je varovný signál, nemusí být jasná. Možná vám proto pomůže položit si několik následujících otázek:

  • Je moje dítě vzteklé, podrážděné, úzkostné nebo dokonce násilné, když je mu telefon odebrán nebo ho nemůže použít?
  • Vyhne se společenské události nebo mimoškolní aktivitě kvůli používání telefonu?
  • Je používáním telefonu negativně ovlivněna osobní péče (hygiena), přátelství, rodinné vztahy nebo školní práce dítěte?
  • Narušuje používání telefonu spánkovou rutinu dítěte?
  • Existují nějaké zásadní změny v stravovacích návycích dítěte, které nelze jinak vysvětlit?
  • Existují nějaké zásadní změny nálady, které nelze jinak vysvětlit?

 

 

 

 

 

Autor: Adam Táborský
01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii