04.02.2021

Pořád na telefonu. Jak poznat problém?

Chytré telefony se staly nedílnou součástí našich životů. Někdy do nich pronikají až příliš. Jejich problematické používání není definované jako závislost. Může se ale nepozorovaně překlopit v poruchu chování. Jak poznat problém a jaké jsou varovné signály?

Jaké jsou potenciální příznaky této poruchy chování?
 

  • Vědomé používání v zakázaných kontextech nebo potenciálně nebezpečných situacích (např. psaní SMS během řízení).
  • Nadměrné používání, které způsobuje konflikty s rodinou, před rodinou nebo jinou společností dáváme přednost používání chytrých telefonů.
  • Negativní dopady na školní, rodinné, sociální nebo emocionální fungování.
  • Pokračující nadměrné používání navzdory negativním účinkům.
  • Impulzivní, častá, neustálá kontrola telefonu, i v krátkých dávkách (člověk cítí silnou potřebu kontrolovat každých pár minut).
  • Nespavost nebo poruchy spánku související s častou kontrolou.
  • Nadměrná naléhavost nebo potřeba spojení.
  • Používáme telefon proti smutné náladě nebo k uspokojení. Okamžitá potřeba reagovat na zprávy a upozornění.
  • Zvýšená úzkost a / nebo podrážděnost, pokud telefon není přístupný.
  • Pocity neklidu, když telefon nelze používat.

Možná máte doma dítě, které se trávení času na chytrém telefonu nechce vzdát. Hranice mezi tím, co je ještě v pořádku a co už je varovný signál, nemusí být jasná. Možná vám proto pomůže položit si několik následujících otázek:

  • Je moje dítě vzteklé, podrážděné, úzkostné nebo dokonce násilné, když je mu telefon odebrán nebo ho nemůže použít?
  • Vyhne se společenské události nebo mimoškolní aktivitě kvůli používání telefonu?
  • Je používáním telefonu negativně ovlivněna osobní péče (hygiena), přátelství, rodinné vztahy nebo školní práce dítěte?
  • Narušuje používání telefonu spánkovou rutinu dítěte?
  • Existují nějaké zásadní změny v stravovacích návycích dítěte, které nelze jinak vysvětlit?
  • Existují nějaké zásadní změny nálady, které nelze jinak vysvětlit?

 

 

 

 

 

Autor: Adam Táborský
15.10.2021

Virtuální zdravotní péče je tady

Telemedicína měla původně umožnit péči o pacienty v odlehlých oblastech – ale díky prudkému rozvoji technologií a pohodlí a praktičnosti virtuální komunikace se její využití rychle stává normou. Ve Francii, Itálii, Španělsku, Německu a Británii loni 15 % lékařů uskutečnilo virtuální schůzky s pacienty. Dalších 41 % se o takovou možnost zajímá. 

Generali_The Rise in Virtual Healthcare_Infographic_CZECH_04.10.21 (1).jpg

 

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace