Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Trenérka Generali České radí: 15 tipů pro zachování motivace po běžeckém závodě

 

Po týdnech příprav jste konečně odběhli závod, na který jste trénovali. Blahopřejeme! Ale cíl máte splněný, tak jak si udržet motivaci a pokračovat v běhání? 

Kvalifikovaná běžecká trenérka a zkušená vytrvalostní běžkyně Hannah Raynerová doporučuje, abyste si před rozhodováním o dalších krocích dali krátkou přestávku. 

„Je normální, že běžci mají pár dní po závodech splín, zvláště když v období přípravy prakticky nemysleli na nic jiného,“ říká.

„Pokud jste usilovně trénovali, opravdu musíte tělu i hlavě dopřát zasloužený odpočinek, než začnete plánovat, co dál. Dvou až šestitýdenní pauza od běhání (podle toho, na jaké vzdálenosti jste závodili) vám umožní plně se zotavit a nabrat síly. I během ní můžete zůstat aktivní a věnovat se chůzi, jízdě na kole nebo plavání.

„Využijte ten nezbytný čas po překonání cílové čáry k přemýšlení, kam se vaše běhání bude dál ubírat,“ radí Hannah Raynerová.

 

Toto jsou její tipy, jak si udržet nadšení pro běh i po závodě:

 

1. Znovu si projděte svůj zážitek

Rozeberte si, co se vám líbilo a s čím jste se naopak potýkali, a podle toho se rozhodujte, jakou další běžeckou výzvu před sebe postavíte. Například baví-li vás závodění, přihlaste se na další závod na stejnou vzdálenost. Pokud si troufáte, přeskočte z pětikilometrové trasy na desetikilometrovou nebo i delší. Pamatujte však, že pokrok v běhání neznamená jen navyšovat si počet uběhnutých kilometrů. 

2. Najděte si tým…

Jestli jste dřív běhali převážně sami, uvažujte o vstupu do místního běžeckého klubu nebo do skupiny na sociálních sítích. Nejen že vás ostatní budou motivovat, navíc vás může těšit čas strávený s lidmi, kteří mají stejný zájem jako vy.

3. ...nebo parťáka

Pokud vás velká skupina neláká, najděte si běžeckého partnera a domluvte si pravidelné dny a časy, kdy spolu budete běhat. Je mnohem těžší vynechat trénink, když na vás spoléhá někdo další.

4. Objevujte nové trasy

Najděte si nová místa na běhání. Oblíbené běžecké aplikace, jako jsou Endomondo, MapMyRun a Strava (běžně používaná i cyklisty) často nabízejí nové trasy, které byste jinak neobjevili.

5. Vytyčte si nový cíl

Najděte si další závod, který vás láká něčím jiným než ten předchozí. Tentokrát si třeba zvolte jinou vzdálenost nebo terén. Pokud jste naposledy běželi silniční závod, zkuste nyní cross-country nebo naopak.

6. Hýčkejte se

Za doběhnutí předchozího závodu se odměňte nákupem nového vybavení. Ať to budou nové běžecké boty nebo jen funkční ponožky, povzbudí vás k tomu, abyste je rychle vyzkoušeli.  

7. Stanovte si pravidelné malé cíle

Běžecké aplikace jako Strava nejen zaznamenávají vaše běhy, ale také vás vybízejí k nejrůznějším zábavným výzvám. Mohou to být milníky co do počtu kilometrů, které uběhnete za měsíc, nebo pro ty soutěživější snaha zaběhnout nejrychlejší čas na nějaké místní trase.

8. Snažte se, aby vás to bavilo

Pamatujte, že při běhání se dá báječně poslouchat. Sestavte si nový playlist nebo si stáhněte podcasty či audioknihy, které vás budou motivovat zase vyběhnout na trasu a polykat kilometry. 

9. Kombinujte úkoly

Začleňte si běh do běžného života jako součást každodenní rutiny. Například místo oblíbené procházky se jděte se psem proběhnout, nebo doneste balíček na poštu poklusem.

10. Rozběhněte se za hranice

Spojte příští závod s dovolenou a vyberte si nějakou běžeckou akci v Evropě nebo ještě dál. Co třeba Běh noční BudapeštíMnichovský maraton nebo Greece Race for the Cure?

11. Pracujte na svých slabých stránkách

Využijte čas po závodě ke zlepšení běhu. Chcete-li být například rychlejší, zařaďte si do pravidelných běhů jednoduché drobné výzvy – třeba tu a tam zasprintujte od jedné pouliční lampy k druhé.

12. Vytvořte z běhání návyk

Začněte chodit běhat každý den bez ohledu na okolnosti. Běhejte minimálně půl hodiny nebo uběhněte alespoň pět kilometrů, podle toho, co se vám povede dřív. 

13. Pomáhejte druhým

Pokud jste poslední závod běželi pro sebe, tentokrát se zapojte do nějakého běhu pro charitativní účely. Bohulibý cíl vám pomůže udržet si motivaci a nevzdávat to!

14. Střídejte sporty

Běhání nemusí být vaší jedinou sportovní aktivitou. Zařaďte do svého tréninkového plánu také jízdu na kole nebo plavání. Střed těla a svaly, které potřebujete pro stabilitu při běhu, zase posílíte zvedáním činek nebo cvičením Pilates.

15. Inspirujte se

Podívejte se na nějaký film o běhání, třeba na česko-britský snímek Atlet, nebo si přečtěte knihu Haruki Murakamiho O čem mluvím, když mluvím o běhání či inspirativní příběh Reného Kujana Běhej, dokud můžeš. Ženy ocení tituly jako Deník běžkyně v nejlepších letech Zuzany Součkové nebo Když běhá žena Alexandry Heminsleyové. S načerpanou inspirací opět zatoužíte vyběhnout na trasu.

20.03.2024
5 minut

Výběr správného turistického vybavení do chladného počasí

Základ oblečení pro turistiku v chladném počasí: VRSTVENÍ

Správná technika vrstvení je zásadní pro pohodlný přechod mezi různými teplotními podmínkami. Existují tři základní vrstvy, které slouží k udržení teploty při objevování přírody v chladném počasí. Pojďme se společně podívat na to, jak vrstvit oblečení, aby nám při turistice nebyla zima.

První vrstva: funkční tričko nebo termoprádlo. První vrstva by měla být elastická, rychleschnoucí a příjemná na dotek. Ideální je funkční tričko nebo termoprádlo. Tato vrstva je navržena tak, aby odváděla pot od těla, udržovala teplo a minimalizovala vlhkost.

Druhá vrstva: druhá vrstva je hřejivá a izolační. Pro tuto vrstvu jsou vhodné materiály, jako jsou fleecové mikiny nebo izolační bundy, které zachycují teplo a jsou lehké na nošení.

Třetí vrstva: vnější plášť, který je nepromokavý a prodyšný. Klíčové je vybrat správnou bundu, která chrání před větrem a srážkami.

Jaké materiály jsou vhodné pro turistiku v chladném počasí? 

Při výběru materiálů se dává přednost těm, které zachycují teplo a jsou lehké na nošení. Umělá vlákna jako je polyester, jsou skvělou volbou, protože udržují teplo i za mokra. Dalším vhodným materiálem je fleece nebo mikrofleece, který výborně izoluje a chrání před větrem a vlhkostí.

Výběr bundy

Bunda je základem pro turistiku v chladném počasí. Jak si z tolika možností vybrat tu správnou bundu, která nás ochrání před větrem a srážkami? 

První vlastností, kterou by měla bunda vhodná do chladného počasí mít, je termoregulace. Termoregulační bunda dokáže dýchat, odvádět přebytečné teplo a vlhkost. Taková bunda nevytváří takzvaný "igelitový efekt", ale přirozeně zadržuje teplo. Další vlastností je nepromokavost. V případě chladného počasí je v přírodě přirozená vlhkost, při turistice se také může vyskytnout lehký déšť. Je proto důležité, aby bunda byla nepromokavá. Měla by být také větruvzdorná. Tuto funkci plní bundy vyrobené z materiálů, jako jsou pevně tkané materiály, softshelly a membrány.

Kalhoty na turistiku v chladném počasí

Jaký spodní díl zvolit pro turistiku v zimním období? Existuje mnoho možností. Jednou z nich je kombinace lehkých legín s nepromokavými kalhotami. Dále to mohou být lyžařské kalhoty, které jsou speciálně zateplené a také nepromokavé. V sušším období v chladnějších měsících postačí zateplené legíny s návleky. Důležitá je však vždy nepromokavost.

Turistická obuv

Obuv je úplným základem při turistice. Při designu je třeba dbát především na funkčnost. Jaké jsou vhodné turistické boty a co by měly obsahovat? Turistické boty by měly být nepromokavé s dobrou přilnavostí a tepelnou izolací. Materiál by měl být přizpůsoben pro pohodlný pohyb v chladném terénu. Nezbytným prvkem je kvalitní a pevná podrážka, nejlépe z materiálu Vibram Titus. Tento materiál zvládne i náročné túry v horském terénu. Zbytek boty by měl být vyroben z nepromokavého materiálu. Ideální je kůže v kombinaci se semišem s membránou Gore-Tex. Tento materiál je odolný a poskytuje ochranu před přírodními živly. 

Ponožky na turistiku

Jak zajistit, aby se nám nohy nepotily, aby mohly dýchat a zároveň zůstaly v teple? 

Pro turistiku v zimě nejsou vhodné bavlněné ponožky. Naopak ideální jsou merino ponožky, které udržují teplo a odvádějí vlhkost. Vhodné jsou také termoponožky, které jsou speciálně navrženy tak, aby odváděly pot od nohy.

Turistické rukavice

Výběr správných rukavic je také důležitý. Měly by být odolné vůči vlhkosti a zároveň chránit před chladem. 

Při nákupu vybavení je klíčová kvalita. Investice do vyšší kvality znamená větší odolnost vůči nepříznivým podmínkám, a zároveň zpravidla takové oblečení déle vydrží. Funkčnost výstroje, jako je prodyšnost a schopnost odvádět vlhkost, by měla být také nejvyšší prioritou.

Čepice

Hodně tepla nám uniká i hlavou. Abychom si toto teplo udrželi a nebyla nám zima, musíme při túrách v chladném počasí nosit čepici nebo jinou ochranu hlavy. Vhodné jsou také čelenky, nebo šátky z lehkého materiálu, který neškrábe a zakrývá uši.

 

Tipy na doplňkové vybavení

Aneb, co nesmíte zapomenout na túry v chladném počasí?

Turistické sluneční brýle

Turistické brýle jsou důležitou součástí turistické výbavy z několika důvodů:

  1. Ochrana před slunečním zářením: Počas turistiky, obvykle v horských oblastech, bývá sluneční záření intenzivnější. To je způsobeno odrazem slunečních paprsků (nejčastěji od sněhu). Je důležité nosit turistické brýle s UV ochranou. Ty chrání vaše oči před škodlivými slunečními paprsky a zabraňují tak možnému poškození zraku.
  2. Ochrana proti větru: Turistické brýle chrání oči před větrem, prachem a nečistotami, které se vyskytují v horském prostředí.
  3. Lepší vidění: speciálně navržené turistické brýle zlepšují vidění v různých světelných podmínkách, což může být užitečné v různých terénech a za různých povětrnostních podmínek. Jedná se zejména o nadstavbový polarizační filtr.

Viditelnost, kterou poskytují turistické brýle, a jejich schopnost chránit oči před škodlivými vlivy prostředí, z nich činí důležitou součást vybavení pro bezpečnou a příjemnou turistiku v chladném počasí.

Čelovka

Všichni dobře víme, že v zimných měsících se stmívá o několik hodin dříve než v létě. Proto je čelovka nedílnou součástí turistického vybavení. Poskytuje praktické osvětlení při horských výstupech nebo v omezených světelných podmínkách. Čelovka umožňuje turistům bezpečnější a pohodlnější pohyb na stezkách, v lesích nebo v jeskyních. Je nepostradatelná při aktivitách v noci nebo za zhoršených světelných podmínek v horách v zimě. Zajišťuje dostatečnou viditelnost, která je zásadní nejen pro orientaci, ale i pro bezpečnost.

Jednou z dalších výhod čelovky je její všestrannost. Lze ji použít nejen k osvětlení cesty, ale i k dalším praktickým účelům, například k opravě vybavení. Její praktická hodnota a schopnost přispívat k bezpečnosti a pohodlí činí z čelovky nezbytný doplněk turistické výbavy.

Co dalšího nezapomenout?

  • Náhradní oblečení

  • Nápoje (teplý čaj, kakao)

  • Jídlo (svačina, snack nebo čokoláda) 

  • Lékárnička

  • Zapalovač, zápalky

Posilte své zdraví turistikou v chladném počasí a vydejte se za poznáním do přírody. Turistika v Česku navíc nabízí širokou škálu krásných a rozmanitých lokalit, kde můžete objevovat krásnou přírodu a zažít skutečné dobrodružství.



Vyberte kategorii