Doba na přečtení článku je 1 minuta

Když se naše zvyky promění ve vězení

Taky jste zvyklí si dát po náročném dni horkou vanu nebo skleničku vína? A co když je těch obtížných dní obrovské množství za sebou? Během současné krize se dostávají mnohem více ke slovu strategie, které jsme si vytvořili pro zvládání těžkých životních situací. Některé dokážou v některých případech téměř zachránit život. Jiné nám z dlouhodobého hlediska život spíš komplikují. Víte, kam spadá vaše strategie?

Zvyk je železná košile. Platí to i pro současnou krizi. Nejistota je potenciálně mnohem větším stresovým faktorem než ochranná opatření. A proto saháme víc než obvykle k tzv. coping strategiím. Tedy chování, které nám pomáhá krize zvládat.

Místo dialogu sklenička a dortík

O nejistotě a našich emocích bychom si měli povídat se svým okolím. Měli bychom jim dát prostor také v našem vnitřním dialogu. Místo toho často saháme po skleničce alkoholu nebo čokoládovém dortíku. Tihle pomocníci vždycky zaberou a přináší okamžitou úlevu od stresové situace. Je jen třeba dávat bedlivý pozor na to, aby se z horké koupele nestala vana výčitek, ze skleničky alkoholu sklenička studu a čokoládového dortíku dortík sebelítosti. Jinými slovy, abychom se ve vaně nerozpustili, v alkoholu neutopili a v dortíku neujedli. Vzpomeňte si třeba na Bridget Jones, která v úvodu slavné komedie tlumí starosti na gauči u televize s lahví vína a něčím dobrým.

Dobrá péče o sebe není něco, co nás uspokojí z krátkodobého hlediska. Je to činnost, která na nás bude mít dlouhodobě dobrý dopad. Je to budování života, který stojí za to žít a který chceme žít plně. To neznamená, že nemůžeme zabodnout vidličku do dortu. Ale je potřeba si uvědomit, kdy se z hodu vidličkou stává pravidelný sport.

Dobrý život není cíl, ale směr

Slavný psycholog  Carl Rogers říkal, že dobrý život není něco, čeho dosáhneme. Je to způsob života. Je to směr, nikoliv cíl. Tento proces nebude vždy přinášet pocity štěstí, spokojenosti a blaženosti a může dokonce někdy způsobit bolest a zármutek. Tato moudrá slova je dobré si připomínat a žít hlavně v dnešní době.

 

Autor: Adam Táborský
13.02.2024
Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Plné sjezdovky - Jaké rizika přináší?

Příčiny nehod na svahu

Co může zhoršit zimní radovánky na sjezdovkách? Úrazy na lyžích jsou nepříjemnou realitou pro mnoho milovníků zimních sportů. Jaké jsou příčiny těchto nešťastných událostí? Podíváme se na faktory, které zvyšují riziko úrazu na svahu.

Nehody na svahu mohou mít různé příčiny. Mezi nejčastější příčiny srážky na svahu patří: 

  • nedostatek zkušeností,

  • nedostatečná rychlost,

  • neznalost pravidel a značení na svahu,

  • nesprávná technika,

  • špatné povětrnostní podmínky,

  • únava,

  • kolize s ostatním lyžařským prostředím.

K těmto faktorům mohou přispět i technické problémy s odstupem od ostatních lyžařů nebo nečekané překážky na svahu, které mohou způsobit nehodu na svahu. Znalost těchto faktorů a dodržování bezpečnostních pravidel snižuje riziko nehody na svahu.

Co potřebujete nejprve před lyžováním?

Důležitou součástí každého zimního sportu by mělo být pojištění na sjezdovce. Pojištění odpovědnosti poskytuje ochranu proti nárokům vyplývajícím ze zranění a škod způsobených jiným osobám nebo na jejich majetku. V případě, že dojde na sjezdovce k nehodě a vy budete zodpovědní za škodu způsobenou někomu jinému nebo jeho majetku, pojištění pokryje náklady na náhradu škody a ochrání vás tak před finančními nepříjemnostmi. Existují také pojištění, která v případě úrazu na sjezdovce kryjí náklady na lékařskou péči, včetně nákladů na záchrannou službu nebo ošetření. Pojištění snižuje finanční zátěž v případě nečekaných událostí na sjezdovce a zajišťuje klidnou dovolenou bez zbytečného stresu.

Typy zranění způsobených na svahu.

Lyžování je zábava plná adrenalinu, ale někdy se setkáme i s nepříjemnými situacemi. Nehody na sjezdovkách mohou mít mnoho podob. Mezi nejčastější patří otřesy mozku, poranění páteře, zlomeniny, natržené svaly nebo poškození kloubů a vazů v oblasti kolen. Tato zranění mohou být různě závažná. Je důležité znát rizika zimních sportů a vědět, jak poskytnout první pomoc při těchto typech zranění. 

Jak poskytnout první pomoc při nehodě na svahu?

Zajištění bezpečnosti.

Před poskytnutím pomoci se ujistěte, že je místo nehody bezpečné pro vás i pro zraněného. Označte místo a upozorněte kolemjdoucí na možné nebezpečí.

Zkontrolujte stav zraněného.

Zkontrolujte vědomí zraněného a jeho dýchací cesty.

Zavolejte záchrannou službu.

Pokud je situace vážná, kontaktujte záchrannou službu a nahlaste polohu a stav zraněné osoby.

Poskytujte klid a pohodlí.

Ujistěte se, že je zraněný v bezpečném a stabilním prostředí. Snažte se udržet zraněného v klidu.

Ochrana před dalším poškozením.

Při podezření na zlomeninu nebo poranění páteře nedovolte zraněnému pohyb, abyste minimalizovali další poškození.

Ochrana hlavy a krku.

Při otřesu mozku nebo podezření na poranění páteře je důležité zabránit pohybu hlavy a krku.

Dbáním na bezpečnost, správným vybavením a dodržováním pravidel lze výrazně snížit riziko zranění a nehod na svahu. Zároveň je důležité myslet na pojištění, které poskytuje ochranu v případě neočekávaných událostí a zajišťuje přístup k lékařské péči v případě potřeby. Je důležité být připraven a chránit sebe i ostatní.



Vyberte kategorii