Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Jak naučit děti mýt si ruce

Mytí rukou je jeden z nejjednodušších způsobů, jak zastavit šíření bacilů a vyhnout se většině virových onemocnění. Naučit hygieně malé děti, ale není vždycky lehké. Proto je zvlášť důležité vysvětlit jim kdy a jak si mýt si ruce správně tak, aby se zbavily všech případných bacilů. Tato infografika znázorňuje jednoduché kroky, které si děti snadno zapamatují, a tipy, jak z mytí rukou udělat méně otravnou záležitost pro celou rodinu.

 

Generali_How_to_teach_your_children_to_wash_their_hands_infographic_CzechRepublic_v1-01.png

  • Vysvětlete jim, proč je mytí rukou důležité. Například jim můžete říct o maličkých bacilech, kvůli kterým budou nemocné a místo hraní budou muset ležet v posteli.
  • Stanovte pravidla, kdy si všichni myjete ruce. Například před jídlem, než si budou sahat na obličej, potom, co jdou na záchod, po hraní se zvířaty, nebo když stráví čas s nemocným člověkem.
  • Postarejte se, aby v koupelně dosáhly na umyvadlo – jestli je to potřeba, pořiďte jim bezpečnou stoličku.
  • Ukažte jim, jak si vymáčknout tekuté mýdlo, nebo jak si namydlit ruce pevným mýdlem.
  • Předveďte, jak pustit vodu a dát si přitom pozor na teplotu. Jestli hrozí opaření, dejte na správný kohoutek nálepku.
  • Ukažte jim, jak ruce správně namočit a namydlit. Naučte je techniky, jak mýdlem pořádně umýt hřbet rukou i místa mezi prsty a za nehty.
  • Aby si ruce myly dost dlouho, vyberte jim písničku, která vystačí aspoň na 20 vteřin. Třeba Skákal pes, Zajíček V své jamce nebo Prší, prší.
  • Ukažte jim, jak si ruce opláchnout a utřít do ručníku.
  • Jděte příkladem a pravidelně myjte ruce. Chvalte je, jak jsou šikovné, když si třeba samy vzpomenou a umyjí si ruce před večeří.

Nápady, jak udělat z mytí rukou legraci

  •  Kupte legrační mýdlo! Zkuste nějaké blýskavé nebo třeba ve tvaru zvířátka či takové, které připomíná hmotu z vesmíru.
  •  Vezměte omyvatelnou fixu a nakreslete jim něco na obě strany rukou. Udělejte hru z toho, jestli se jim to podaří umýt.
  •  Společně vymyslete vlastní písničku na mytí rukou, která se dobře pamatuje – a plusové body dostanou, když v ní bude řeč o tom, proč je mytí rukou důležité.
05.06.2025

Alzheimer mění vztahy. Jak se zachovat eticky?

Péče o člověka s Alzheimerem často začíná nenápadně. Možná se vám poprvé něco nezdá, když blízký začne zapomínat, co říkal před chvílí. Postupně se ale drobné epizody mění v neustálou nejistotu, ztrátu orientace, změny chování, někdy i agresi.

Lidé, kteří se rozhodnou pečovat doma o svoji blízkou osobu, se ocitají v roli ošetřovatele, psychologa, navigátora a občas i vyjednavače. Děti se mění v rodiče svých rodičů. Přestože svou roli přijali z lásky anebo si v minulosti s dotyčným prožili trauma, často čelí hlubokému vyčerpání, nedostatku podpory a pochybnostem, jestli to zvládají „dost dobře“.

Etické otázky pak přicházejí nečekaně. Mám mu ještě dovolit řídit auto? Jak moc ho mohu kontrolovat, aniž bych narušila jeho důstojnost? Kdo má rozhodovat o léčbě, když sám nechce nebo nemůže?

Od zapomínání k závislosti

Alzheimerova choroba se obvykle dělí do tří hlavních stádií. V rané fázi se objevuje zapomínání, nejistota v prostoru, ztráta zájmu o složitější úkoly. Člověk je ještě většinou soběstačný, ale uvědomuje si změny a může pociťovat úzkost nebo frustraci.

Ve středním stádiu dochází k výraznějšímu narušení paměti, přibývá bloudění, změny chování, někdy paranoia nebo agrese. V této fázi je už potřeba každodenní pomoc. Pokročilé stádium znamená úplnou závislost. Za nemocného je už potřeba rozhodovat třeba o umělé výživě nebo hospitalizaci.

 

Pět kroků pro pečující

  1. Získejte informace: Seznamte se s průběhem nemoci.
  2. Plánujte dopředu: Zajistěte právní a finanční záležitosti.
  3. Vytvořte rutinu: Pomáhá stabilizovat denní režim.
  4. Hledejte podporu: Využijte podpůrné skupiny a služby.
  5. Pečujte o sebe: Nezapomínejte na vlastní zdraví a odpočinek.

Co řeší každý pečující

Jednou z prvních výzev je samotné sdělení diagnózy. Řada pacientů si změny uvědomuje, ale slyšet nahlas „máte demenci“ je devastující. Mnozí odborníci proto dnes volí jemnější slovník a mluví například o neurokognitivní poruše. Ať už ale použijete jakýkoli výraz, vždy je důležité pacienta informovat a být konkrétní, citlivý či dát prostor pro otázky. A dát prostor i tichu.

Druhá zásadní oblast se týká rovnováhy. Kdy je ještě v pořádku nechat člověka rozhodovat sám a kdy už hrozí reálné nebezpečí? Typickým příkladem je řízení auta. Někteří lidé s mírnou demencí jsou schopní řídit bezpečně, jiní už ne. Namísto zákazů odborníci doporučují dohodnout si předem, jaké signály povedou k ukončení řízení. Stejné dilema nastává i u správy financí, chození ven bez doprovodu nebo rozhodování o vlastní léčbě.

Třetí téma, které vstupuje do hry velmi záhy, je informovaný souhlas. Ve chvíli, kdy nemoc postupuje, se snižuje schopnost pacienta chápat složité informace a nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Nikdo to nechce řešit dopředu. Ale právě tehdy, kdy je nemocný ještě při smyslech, je čas rozhodnout, kdo za něj bude mluvit, až to sám nezvládne. Kromě plné moci je vhodné sepsat si dopředu, jak mají příbuzní postupovat v případě pokročilého stádia. Například, kdy má smysl nemocného převézt do nemocnice nebo jestli podávat umělou výživu sondou.

Do péče vstupují i moderní technologie. Chytré hodinky, domácí senzory, kamery, automatické připomínky léků. To vše může být pomocníkem. Ale jen tehdy, když je pacientovi vysvětleno, co která technologie sleduje a proč. Každý má právo vědět, co se s ním děje, i když má demenci.

Generali penzijní společnost

Jak to vysvětlit dětem

Děti vnímají změny velmi citlivě, i když jim dospělí nic neřeknou. Pokud dítě vyrůstá v domácnosti, kde se jeden z prarodičů chová „divně“, začne si brzy klást otázky. Malému dítěti můžeme říct, že babička má nemoc, kvůli které občas zapomíná nebo říká zvláštní věci. Důležité je ujistit ho, že za to nikdo nemůže a že ho babička má pořád ráda, i když už si třeba nepamatuje jeho jméno.

U starších dětí je vhodné vysvětlit i biologii, že mozek je jako mapa, kde některé cesty zhasly. Dospívající lze zapojit i prakticky. Třeba pomáhat s péčí, prohlížet staré fotografie, tvořit playlist oblíbených písní nemocného. Společný čas pomáhá udržet vztah i tam, kde slova už nestačí.

Péče o blízkého s Alzheimerovou chorobou není jen o praktičnosti. Zasahuje do emocí všech členů rodiny. Děti cítí zmatek a smutek, dospělí bojují s vyčerpáním, se strachem z budoucnosti, ale i s láskou či morální povinností. Je důležité si připustit, že péče není selhání, ale forma odvahy. A že plánování, ať už právní, zdravotní i lidské, není rezignací, ale projevem úcty k životu i důstojnosti nemocného.

 

Generali penzijní společnost se dlouhodobě zaměřuje na to, aby lidé mohli prožít důstojné a zdravé stáří. Proto se stala partnerem vědeckého institutu INDRC, který se věnuje výzkumu lidského mozku s využitím strojového učení a umělé inteligence s cílem pomoci včasně detekovat neurodegenerativní onemocnění, včetně Alzheimerovy choroby. Společným cílem této spolupráce je zvýšit povědomí o prevenci, moderních diagnostických metodách a nových léčebných postupech.

Vyberte kategorii