05.03.2021

Podle čeho odhalit závislost

Závislost si obvykle spojujeme s alkoholem nebo drogami. Bohužel ale existuje mnoho druhů tohoto nepříjemného problému. Závislí můžeme být třeba na jídle. Možná jste to někdy slyšeli: „je to silnější než já“, „na všechno při tom zapomenu“, „nemůžu si pomoct, i když vím, jak mi potom bude“.

Závislosti mají zdravotní, sociální a mezilidské dopady. Jde v podstatě o silnou touhu nebo nutkání. Mezi další kritéria patří snížená schopnost kontroly ohledně začátku, konce a množství, postupné zanedbávání jiných zájmů ve prospěch konzumu, pokračování v činnosti i přes jednoznačné prokázání škodlivých následků. Postupně potřebuje závislý vyšší dávky pro dosahování kýžených účinků a v případě snížení množství nebo ukončení konzumace přichází tělesný abstinenční syndrom.

Když mě nemáte rádi, tak...

Za závislostí se může skrývat ledacos. Může jít například od negativní identifikaci se selhávajícím nebo jinak „špatným“ člověkem či obrazem. Neúspěch ve škole, obezita nebo drogová závislost tak mohou sloužit k potrestání rodičů - „když mě nemáte rádi, tak se ufetuju“, „když mě nemáte rádi, tak se ujím“. Závislé chování spočívá v neustálém, silném a neodolatelném nutkání opakovaně vyhledávat a navozovat vnitřní stavy uvolnění nebo naopak povzbuzení rozličnými způsoby. Je pro něj typická tendence neustále zvyšovat dávky.

 

Není však nutné si v případě těchto jednotlivých příznaků představovat rovnou heroin. Stačí se například zamyslet nad tím, jak nám život ovlivňují nové technologie, a otázka závislostí okamžitě dostane plastičtější formu.

Autor: Adam Táborský
15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii