Začněte každý den zdravě díky těmto super potravinám

Superpotraviny, to je slovo, které je dnes mezi příznivci zdravého životního stylu skloňováno velmi často. Co se za ním skrývá a kde můžete tyto potraviny nalézt?

Superpotravina je běžný termín používaný k označení mnoha potravin bohatých na živiny (často jsou zároveň nízkokalorické), které mají prokázaný přínos pro zdraví, od snižování hladiny cholesterolu až po prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Zde je několik jednoduchých způsobů, jak je začlenit do každého pokrmu a vytěžit z jejich vynikajících zdravotních účinků maximum.

Čím začít? Zkuste nastartovat svůj den superpotravinovým smoothie a šálkem zeleného čaje. Mezi mnoho druhů ovoce a zeleniny označovaných jako superpotraviny patří borůvky, brokolice a červená řepa. Jeden šálek brokolice ve skutečnosti obsahuje více než 100 % doporučované denní dávky vitaminu C! Další superpotravinou, tradičně využívanou v čínské medicíně, je zelený čaj, který má přínosů pro zdraví celou řadu. Jeho konzumací si zrychlíte metabolismus a dostanete do těla účinné antioxidanty, které působí jako prevence proti rakovině. Jestliže své tělo potřebujete opravdu nakopnout, vyzkoušejte čaj matcha – ten obsahuje až 137krát více antioxidantů než obyčejný zelený čaj!

Středomořská strava je jednou z nejzdravějších na světě, a tak není divu, že superpotravin v ní najdete spoustu. Dodejte svému obědu, či večeři středomořský šmrnc a dopřejte si každý den tučnou rybu, jako je makrela nebo sardinky, které jsou doslova nacpané vitaminem D a omega-3 mastnými kyselinami. Zkuste do svých pokrmů propašovat i trochu česneku – nejen pro chuť, ale také jako dávku vitaminu C.

Skvělá zpráva pro milovníky čokolády! Superpotraviny zahrnují dokonce i sladkosti, a to díky antioxidačním a povzbuzujícím vlastnostem kakaa. Než se ale začnete cpát čokoládovým dortem, pamatujte, že se to týká jen hořké čokolády! Dopřejte si několik čtverečků po večeři – uspokojíte tak svou chuť na sladké a zároveň uděláte něco pro své zdraví. Kdo říkal, že jíst zdravě je nuda?

01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii