01.02.2018

Jak bezpečně a efektivně ošetřit drobné popáleniny?

Kůže je největším orgánem lidského těla, který plní velkou řadu funkcí. I když mnohé popáleniny nemusí na první pohled vypadat nebezpečně, často je to pouze zdání, které klame. Popáleniny a opařeniny totiž patří k nejbolestivějším a nejtragičtějším zraněním, se kterými se člověk může v domácnosti setkat. Jak tedy v případě popálení kůže postupovat, abyste se vyhnuli trvalým následkům?

Co je drobná popálenina a co už ne?

Popáleniny můžeme rozdělit do několika skupin. Bez lékařského zásahu je si člověk ale schopný poradit pouze s drobnými popáleninami I. stupně, tedy například od svíčky, žehličky, rozpálené pánve, kulmy, plechu atd. Jedná se o takové popáleniny, kdy je poškozená pouze povrchová část kůže na velmi malé části těla, pokožka pálí, je zarudlá, ale do pár dnů se zhojí.

V případě popálenin II. a III. stupně (poškozená je hlubší část podkoží případně i větší část těla, kůže je skvrnitě zbarvená, puchýřovitá, nebo dokonce necitlivá v důsledku odumření tkáně) je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc.

 

Jak zabránit vážným následkům popálení?

I drobné popáleniny mohou mít však nepříjemné následky v podobě bolesti, infekcí či jizev. Pro zmírnění těchto následků je nutná včasná a správná první pomoc.

 

Jak se zachovat, když se popálíte?

  • Zamezte dalšímu kontaktu s horkým předmětem

  • Sundejte z postižené části těla vodiče (prsteny, náramky, náušnice…)

  • Začněte postižené místo chladit (naráz max. 5 % povrchu těla – plocha jedné dlaně představuje cca 1 % tělesného povrchu) – alespoň 20 minut, nejlépe pod tekoucí studenou vodou

  • V případě drobné popáleniny můžete potřít panthenolem

  • Popáleninu sterilně překryjeme, abychom se vyhnuli infekci

  • V závislosti na síle a rozsahu popálení případně vyhledáme lékařskou pomoc

 

Co naopak nedělat?

  • Nestrhávejte oděv přiškvařený ke kůži (chladíme přes něj)

  • Nechlaďte přímým kontaktem s ledem, hrozí ještě horší poškození kůže

  • V případě větších popálenin nikdy neaplikujte žádné zásypy, masti a krémy – o jejich použití rozhodne lékař

  • Nepropichujte puchýře

 

Naše pojištění poskytuje ochranu miminkům, teeneagerům i seniorům, a je proto ideální pro celé rodiny.

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii