Situace, ve kterých je potřeba pomoci někomu, kdo se ocitl v ohrožení života, nás mohou potkat kdykoli. Ne každý se k nim ale umí postavit správně. Proto zde uvedeme stručný návod na to, jak by měl člověk postupovat alespoň v několika častých a pro pacienta nebezpečných případech.
Asi není třeba zmiňovat, že vždy je nutné zavolat na linku 155 a přivolat odbornou lékařskou pomoc. Než ale zdravotníci dorazí, je obvykle třeba zajistit co nejrychleji a nejúčinněji několik základních opatření v závislosti na tom, o jakou událost se jedná.
Pokud je člověk v bezvědomí (leží, nehýbe se, nereaguje na bolestivé podněty…), musíme zjistit, jestli dýchá či nikoliv.
Jestliže postižená osoba dýchá, přetočíme ji na bok do stabilizované polohy a neustále až do příjezdu záchranářů kontrolujeme, jestli stále dýchá.
V případě, že tato osoba nedýchá nebo dýchat přestane (neslyšíme výdech a nádech, nezvedá se jí hrudník, nevydechuje vzduch…), uvolníme její oblečení tak, aby ji nikde nic neškrtilo, nesvazovalo, netlačilo a začneme s resuscitací:
Nevolnost, kolaps či úzkost mohou mít mnoho důvodů. Často i šok z prodělané nehody/situace se přeformuluje v takovéto stavy. Příčina úzkosti ale často bývá i jiného než psychického původu.
Příznaky nevolnosti a úzkosti jsou: pocit na zvracení, mžitky před očima, pocení, bledost, bušení srdce, pocit nedostatku vzduchu, točení hlavy atd. Než tedy přijede záchranná služba, musíme se postarat o to, aby se tyto pocity nestupňovaly. Jak na to?
Jestliže člověk masivně krvácí, je bezpodmínečně nutné krvácení zastavit. To je potřeba zpravidla udělat okamžitě, to znamená ještě před příjezdem záchranářů. Jak?
Častou situací, ke které se člověk může dostat, je epileptický záchvat. Ten poznáme tak, že postižená osoba má záškuby, křeče v obličeji i po celém těle, ztrácí vědomí. Někdy se epileptický záchvat projevuje i sliněním z úst, poruchou dýchání (zapadlý jazyk) či pomočením.
První pomoc v tomto případě provádíme následovně:
V případě epileptických záchvatů není potřeba volat sanitku tehdy, pokud osoba záchvaty mívá pravidelně a okolí ví, co dělat. Pokud však do hodiny od konce záchvatu nastane další, popřípadě se při záchvatu člověk poraní či je následně delší dobu zmatený, záchranku raději zavolejte.
Naše pojištění poskytuje ochranu miminkům, teeneagerům i seniorům, a je proto ideální pro celé rodiny.
Zranění či nemoc na cestách může být stresující a nepříjemné, ale se správnou přípravou a rychlou reakcí můžete situaci zvládnout s minimálním dopadem na vaši dovolenou. Pamatujte, že prevence je klíčová – buďte opatrní, informovaní a připravení na každou situaci.
Pokud si zlomíte nohu nebo ruku, je klíčové okamžitě vyhledat lékařskou pomoc a zavolat na asistenční službu. Pokud jste na pláži nebo v horách, zkuste najít někoho, kdo vám pomůže dostat se do bezpečí. Zavolejte místní záchrannou službu nebo se obraťte na recepci vašeho ubytování, kde vám mohou pomoci najít nejbližší nemocnici. Víte, že česká aplikace Záchranka funguje i na Slovensku, v Rakousku a Maďarsku? Během přepravy se pak snažte zraněnou končetinu co nejvíce znehybnit, aby se zabránilo dalšímu poškození.
Pokud se cítíte slabě, máte bolesti hlavy nebo závratě, okamžitě se přesuňte do stínu nebo klimatizované místnosti. Pijte hodně vody a snažte se ochladit tělo pomocí studených obkladů. Pokud příznaky přetrvávají, vyhledejte lékařskou pomoc. Před cestou si zjistěte, kde se nachází nejbližší zdravotnické zařízení a mějte po ruce čísla na záchranné služby. Jednodušší je ovšem mít pojištění u Generali, jehož součástí je i asistenční služba, která tohle vyřeší za vás.
Nejprve zkuste zastavit krvácení tlakem na ránu čistým hadříkem nebo obvazem. Pokud je to možné, držte postiženou část těla vyvýšenou. Poté co nejdříve vyhledejte lékařskou pomoc, ideálně v nejbližší nemocnici nebo zdravotnickém zařízení. Popřípadě volejte asistenční službu. Generali hradí náklady na lékařské ošetření vzniklé v důsledku úrazu, což zahrnuje i případnou repatriaci pojištěného do ČR, pokud to bude ze zdravotních důvodů nezbytné.
Pokud začnete pociťovat otoky, vyrážku, dýchací potíže nebo svědění, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc. Pokud máte epinefrinové pero, použijte ho dle návodu. Pokud cestujete do oblastí, kde může být obtížné získat rychlou lékařskou pomoc, vždy mějte po ruce léky proti alergiím a informujte své spolucestující o svém stavu.
Pokud jste se udeřili do hlavy, sledujte příznaky jako jsou bolesti hlavy, nevolnost, závratě nebo zmatenost. Vyhledejte lékařskou pomoc, i když se vám zdá, že je zranění malé. Je lepší být opatrný a nechat se vyšetřit, aby se vyloučily závažnější komplikace, jako je otřes mozku. Pokud si sjednáte pojištění hospitalizace mimo základní balíček, Generali hradí náklady na pobyt v nemocnici, který trvá déle než 48 hodin.
Akutní zubní ošetření
Připojištění akutního zubního ošetření je automaticky součástí každého produktu obsahujícího léčebné výlohy včetně repatriace.
Abyste minimalizovali rizika a byli připraveni na případné zranění, je důležité se před cestou dobře připravit:
Nemoc nebo úraz mohou pořádně zkomplikovat dovolenou. S pojištěním od Generali můžete cestovat s klidem, že budete mít vždy zajištěnou potřebnou péči. Užijte si svou dovolenou a cestujte bezpečně!
Přečtěte si
Aplikace Záchranka funguje také za hranicemi. V kterých státech ji můžete použít?
Jak bezpečně a efektivně ošetřit drobné popáleniny?
Kam na ferraty v České republice a zahraničí?
Poslechněte si podcast s Alenou Zárybnickou: „Muž volal partnerce, že nestihne rande, protože je pod lavinou.“