Velký stres, nervozita, šok a napětí. Úrazy a náhlé změny zdravotního stavu obvykle provází intenzivní pocity, které komplikují přivolání první pomoci. Víte, co říct dispečinku záchranné služby, a tušíte, proč i tady platí, že méně je více?
„Pokud se dostanete do krizové situace, neváhejte záchrannou službu volat,“ zdůrazňuje vedoucí dispečer ZZS LK Petr Matějíčka a dodává, jak by takový hovor měl vypadat. V krátkosti objasněte, proč voláte. Řekněte stručně, co se stalo. Iniciativu pak většinou převezme dispečer či dispečerka a provedou vás situací. Tito vyškolení profesionálové řeší ročně tisíce podobných hovorů. Díky tomu ví, na co se mají zeptat. Dokáží vás lokalizovat. A také potřebují trochu času, aby hovor zpracovali. Následně vás provedou chvílemi, kdy před příjezdem záchranné služby poskytujete první pomoc.
„Nejhorší je člověk, který nás nepustí ke slovu a chrlí informace, v nichž se nedá zorientovat,“ doplňuje Petr Matějička. Pokud si nejste v krizové situaci jistí, spolehněte se na dispečery, kteří dokáží zjistit důležité podrobnosti.
Místo telefonního hovoru můžete využít také aplikaci Záchranka, která dokáže spolehlivě odeslat GPS lokaci a informace o vašem zdravotním stavu. Nabízí také encyklopedii první pomoci, která vám pomůže celou situaci lépe zvládnout.
Na slovenských horách, v Maďarsku a v Rakousku dnes můžete využít služby aplikace Záchranka. Ani jazyk pro vás nemusí být překážkou. Po stisknutí tlačítka „nemohu mluvit“ se zobrazí rozcestník s devíti nejčastějšími závažnými zdravotními obtížemi. Z nabídky si vyberete ve svém jazyce a místní záchranných tým dostane informace přeložené.
V Maďarsku, v Rakousku a na Slovensku funguje též lokátor či sdílení videa. Encyklopedii první pomoci můžete využívat bez ohledu na to, kde se právě nacházíte. Najděte si interaktivní návod nebo se podívejte, jak postupovat například v případě zvrtlého kotníku.