23.08.2019

Koupání na otevřených vodních plochách přináší spoustu rizik. Na co při něm nezapomínat?

Koupání na otevřených vodních plochách již dávno není taková sranda a romantika, jakou vidíme ve starých českých filmech. Proto bychom se v dnešní době měli mít více na pozoru a přemýšlet, zda je daná voda ke koupání vhodná či nikoli. Rizik, které s sebou koupání přináší, totiž není málo.

Mimo úrazy, které se při koupání stávají celkem běžně, jsou tu i další problémy – znečištění. Z úrazů je asi nejčastějším problémem poranění páteře či pořezání se o předměty na dně – kameny apod. Závažnějším rizikem je však znečištění dané vodní plochy, v létě totiž více než kdy jindy narazíme na přítomnost sinic, které mohou způsobit nejen alergickou reakci, ale také otravu. Mimo sinice však není žádnou výjimkou ani znečištění vody odpadky, případně pak jinými viry a bakteriemi, které nás mohou ohrozit na životě.

To, zda je daná voda vhodná ke koupání či nikoli, můžete zjistit na webových stránkách krajské hygienické stanice. Jednoduše se tak utvrdíte v tom, zda je koupání v dané lokalitě vůbec vhodné a zda neexistuje lepší alternativa (vhodnější místo).

 

15.09.2022

Jak se vyhnout nejčastějším zraněním u začínajících běžců

Už jste také propadli kouzlu běhání? Tomu pocitu, kdy jste jen vy a krajina kolem. Myšlenky se odplaví, starosti zůstanou daleko za vámi. Dobíháte do cíle jako znovuzrození. Hladina endorfinů stoupla, jste nabití energií a máte chuť pustit se do práce.

Začátky byly možná těžké, ale překonali jste sami sebe a teď jste silnější a zdravější než kdykoliv před tím. Váš život získal nový rytmus a řád. Bylo by tedy opravdu nemilé, kdyby se objevilo zranění a s běháním by byl na nějakou dobu konec.

Myslíte si, že se vás to netýká, že přece neběháte v náročném terénu, máte skvělé boty, nezanedbáváte ani rozcvičování a stretching. Nenechte se však mýlit, v průběhu jednoho roku se totiž zraní až 80 % běžců. Při běhu totiž dochází k pravidelným nárazům, což je pro tělo velmi nepřirozené. Tyto nárazy zatěžují klouby a páteř, zvláště pokud je nášlap tvrdý, terén je nerovný, ale také v případě, že trpíte nadváhou. Svou roli hraje také nesprávná obuv či špatná běžecká technika.

Především nováčci mívají potíže dobře odhadnout své síly. Někdy netuší, jak s běháním správně začít. Riziko zranění si často neuvědomují, případně nevědí, jak jeho vzniku zabránit.

Emmie Kayová, hlavní trenérka běhání z organizace Start Running Stay Running, pro Generali uvedla: „Lidé podceňují dopad běhání na lidské tělo. Pokud jste nikdy neběhali, je pro tělo náročné vydržet takový nápor, kdy při každém dopadu na asfalt zažívá náraz o síle třikrát větší než je vaše tělesná hmotnost.” 

Pro ty, co s běháním začínají, i pro ty, kteří mají obavy z možného zranění, jsme připravili tohoto přehlédného grafického průvodce, který vás provede nejčastějšími běžeckými zraněními a poradí vám, jak se jim vyhnout nejen správným tréninkem, ale také vhodným vybavením. 

Pomůžeme vám udržet si tempo a zůstat fit, abyste mohli překonávat dál běžecké výzvy nebo si jen nadále užívat radosti z pohybu.

 

Generali_Running Injuries_Infographic_22.06.21.jpg

 

Autor: Emmie Harrison-West
Vyberte kategorii