Podceňované a málo známé destinace, které jsou dokonalým cílem pro rodinnou dovolenou

Znáte to, chystáte se s dětmi na dovolenou a hledáte nějakou pěknou destinaci. Zeptáte se přátel, poradíte se s rodinou. Přijedete na místo a zjistíte, že tisíce dalších lidí mělo úplně stejný nápad. Pláže jsou přeplněné, všude davy. Pokud se chcete vyhnout stání v dlouhých frontách před branami muzeí, čekání na uvolnění místa v restauraci nebo se odmítáte mačkat na pláži, zkuste se vydat do některé z málo známých a mnohdy i podceňovaných destinací a užijte si dovolenou podle svých představ.

Chcete poznávat krásu evropských měst, pak se zkuste vyhnout notoricky známým destinacím, kde se masám turistů jen stěží vyhnete. Zkuste třeba polský Krakow, zapomenutou renesanční perlu či polské trojměstí: Gdaňsk, Sopoty, Gdyně. Určitě vás nezklame ani německý Bonn, bývalé hlavní město, které je i nadále sídlem řady mezinárodních institucí a které vás uchvátí svou poklidnou atmosférou a elegancí. Vypravte se za majestátností a krásou ruského Petěrburgu nebo třeba do srbského Bělehradu, jehož kontroverzní pověst by měla být již dávno zapomenuta. Tato města vás překvapí nejen svou krásou, množstvím kulturních památek, ale umožní vám nasát jejich atmosféru, protože se nebudete muset proplétat davy, ale budete se moci volně procházet místními ulicemi. 

Pokud si nechce nechat ujít dovolenou u moře, pak zkuste pobřeží Černé hory či ještě lépe Albánie. Budete okouzleni krásou místní krajiny, pohostinností zdejších lidí a budete si užívat prostorné pláže na břehu Středozemního moře. Také Malta potěší vaši duši. Kromě historických památek zde najdete překrásné písečné pláže a vychutnáte si skvělou lokální kuchyni. Ovšem i turisticky oblíbené země skýtají místa, která stále nejsou v hledáčku většiny turistů. Takovým příkladem je dalmátský ostrov Vis v Chorvatsku nebo ostrov Karpathos v dodekanéském souostroví v Řecku. Zatímco Kos a Rhodos praskají ve švech, Karpathos zůstává pro turisty stále téměř neobjevený. Kromě liduprázdných pláží, především na jihu ostrova, zde najdete řadu řeckých památek, ale překvapí vás také místní folklór, jelikož obyvatelé ostrova zde stále žijí tradičním způsobem života. Klidnou dovolenou u moře nabízí také Byala v Bulharsku nebo Olympos v Turecku. Jak vidíte, je z čeho vybírat. 

I v tuzemsku jsou stále místa, kterým se davy turistů zatím vyhýbají. Jedná se především o příhraniční oblasti, třeba Novohradské hory v Jižních Čechách, Rychlebské hory při hranici s Polskem, Český les při západní hranici s Německem nebo Javorníky při naší východní hranici se Slovenskem. Zajímavou oblastí je Manětínsko, známé také díky svým barokním památkám. Tato oblast nedaleko Plzně byla s ohledem na nízké světelné znečištění, vyhlášena oblastí tmavé oblohy a je tak ideální lokalitou k pozorování hvězdného nebe. 

Ani zimní dovolená nemusí být ve znamení dlouhých front u vleků. Také milovníci lyžování si mohou vybrat méně známé destinace a užívat si volných svahů. Mezi takové resorty patří třeba Warth-Schröcken či Serafus v Rakousku, Champoluc v Itálii, Pralognan-la-Vanoise a Sainte-Foy ve Francii, nebo Val d´Anniviers ve Švýcarsku. Češi si také velmi oblíbili lyžování v Bulharsku. Kouzlo zimy můžete objevit i při výletě do Ljublany ve Slovinsku. Najdete tu krásné hrady, bruslařské stadiony a překrásné zasněžené výhledy. Za polární září není třeba jezdit na Island, ale můžete navštívit Caithness ve Skotsku, které nabízí výhledy z krásného pobřeží plného kouzelných rybářských vesniček.

18.08.2023

Jízda na kole v těhotenství: Je to bezpečné?

Během těhotenství existuje řada aktivit, které byste neměla nebo dokonce nesmíte dělat. Jedná se převážně o extrémní sporty, míčové hry, jízdu na koni nebo třeba sjezdové lyžování. To jsou aktivity, u kterých hrozí pád a mohly by mít za následek poškození plodu. Běžně mezi ně řadíme i cyklistiku, ale nejde vyloženě o sport v těhotenství zakázaný. 

Povolení lékaře a mírné tempo

Chystáte-li se s bříškem nasednout na kolo, měla byste rozhodně dbát na doporučení svého ošetřujícího lékaře, brát v potaz vlastní fyzickou kondici a naslouchat svému tělu. Pokud vaše těhotenství není rizikové a nebylo vám doporučeno převážně odpočívat, může pro vás být cyklistika naopak velmi prospěšná. Mějte ně paměti, že s těhotenstvím ztrácíte řadu schopností, které jste měla před ním. I když jste byla zdatnou cyklistkou, neměla byste spoléhat na to, že ujedete stejné vzdálenosti a udržíte stejnou rychlost. Důležité je jezdit opatrně a mírným tempem. Doporučeno je jet a dýchat tak, abyste byla schopna vést konverzaci a u jízdy mluvit. Když začnete lapat po dechu, je čas zpomalit.

Kratší úseky na bezpečných cyklostezkách nebo doma

Snažte se vyhýbat náročnému či nebezpečnému terénu a vybírejte krátké trasy, které dobře znáte. Vyhnout byste se měla také mokrým kluzkým povrchům a vyjíždkám v dešti. Doporučeno je vyměnit horské kolo za silniční, protože je na něm menší riziko pádu. Pokud byste se však chtěla těmto rizikům vyhnout úplně, existuje dnes už řada interiérových řešení, jak si zajezdit v pohodlí a bezpečí domova. Rotopedy a cyklotrenažéry jsou navíc často vybaveny měřidly rychlosti a tepové frekvence, což vám pomůže provádět fyzickou aktivitu bezpečně. Ať už doma nebo venku, rozdělte aktivitu na kratší časové úseky a proložte je pauzami. Ideální doba je 20-30 minut aktivního pohybu, ale vše samozřejmě závisí na vaší kondici a stádiu těhotenství. 

Blahodárné účinky a vyplavené endorfiny

Pokud v těhotenství sportujete s mírou a dodržujete všechna doporučení, může vám konkrétně cyklistika pomoci zkrátit dobu porodu a připravit tělo na zvýšenou fyzickou zátěž. Při pravidelném pohybu se vám navíc do těla vyplavují endorfiny, neboli hormony štěstí, které pozitivně ovlivňují náladu a snižují stres, což může mít vliv i na vaše miminko. Sport také zlepšuje délku a kvalitu spánku a může vám pomoci s regulací přírůstku hmotnosti, obzvláště v raných fázích těhotenství. V třetím trimestru už může pohyb komplikovat velikost bříška, bolest zad a problémy s dýcháním, které jsou následkem rostoucí dělohy zasahující do bránice. Mírné a krátké cvičení či vyjížďka však může těmto problémům předcházet a pomoci je minimalizovat.

Tipy a doporučení na závěr:

  • vždy poslouchejte doporučení lékařů

  • přizpůsobte kolo svému stavu a horské kolo vyměňte za městské nebo dámské

  • upravte výšku řídítek tak, abyste se při jízdě nehrbila a používejte měkká široká sedla

  • na vyjížďky jezděte raději s doprovodem a blízko "civilizace"

  • nepřeceňujte své síly a mějte s sebou vždy pití a jídlo

  • vyhýbejte se nerovným povrchům a špatnému počasí 

  • jakmile vám začne být jízda na kole nepříjemná, zkuste hledat méně náročné alternativy pohybu jako je například těhotenská jóga

  • pro všechny případy si sjednejte úrazové pojištění

 

Může vás zajímat:

Přečtěte si více o úrazovém pojištění

Zajímají vás často kladené otázky k úrazovému pojištění?

Vyberte kategorii