Dobré jídlo, návštěva dalšího muzea nebo jen suvenýr… Představte si, co by se dalo dělat s penězi, které byste utratili za cestovní pojištění. Konec konců, nejspíš ho stejně nevyužijete, ne? Do jisté míry je to pravda – většina lidí, kteří si sjednají cestovní pojištění, nikdy nenahlásí pojistnou událost. Ale někteří ano. A jiní by to rádi udělali, ale nemůžou. Protože dostat se o dovolené do potíží bez dobrého pojištění může vyústit v pěkně nepříjemnou – a finančně nákladnou – záležitost. Abychom vám to přiblížili, nastíníme si pár svízelných situací, do nichž se dostávají tisíce cestovatelů každý rok. Sami si pak rozhodněte, jestli stojí za to se na cestu pojistit.
Houston v americkém Texasu. Po odletu z londýnského Heathrow jste před pár hodinami přistáli a teď máte delší přestávku na cestě do Ria. Život je krásný.
Ale vtom se nad letištěm rozpoutá silná bouře, která s sebou nese riziko tornád. Lety v příštích několika hodinách jsou zrušeny. A co hůř, protože dopravce nemohl zrušení letů ovlivnit, nemá zákonnou povinnost pomoct vám dostat se do vaší destinace. Nenabídne vám náhradní let ještě další dva dny, nezaplatí vám let s jinými aerolinkami a neuhradí náklady, které vám mezitím vzniknou.
S cestovním pojištěním však máte možnosti, jak se z nepříjemné situace dostat. Poskytovatel vám buď zaplatí letenku na dřívější spoj s jiným dopravcem, nebo pokud jiný let není k dispozici, uhradí náklady za jídlo a ubytování, dokud nebudete moct odcestovat.
Ať tak či tak vám cestovní pojištění velmi ulehčí život. A vzhledem k tomu, že například podle serveru flightaware.com bývají zrušené stovky letů každý den, dobrá pojistka se určitě vyplatí.
Jezdit v thajském Phuketu není tak jednoduché jako v Londýně, Paříži nebo New Yorku. V podstatě máte tři možnosti: pronajmout si auto (což je drahé), vozit se tuk-tukem, tou motorizovanou tříkolkou (což je nepraktické), nebo si půjčit moped. A rychle pochopíte, proč si tolik turistů v Thajsku volí tu třetí variantu – moped je levný a zábavný dopravní prostředek.
Takže sáhnete po malé roztomilé Hondě Scoopy a nezapomenete si vybrat vhodnou přilbu. Budete-li opatrní, pravděpodobně se vám nic nestane. Ale pořád je tu riziko. Stačí jeden špatný pohyb, moped vám podklouzne a skončíte na silnici s ošklivými odřeninami, zlomenou nohou nebo ještě horším úrazem. A bez pojištění vás čeká pěkně tučný účet za pobyt v nemocnici – taková zlomená kyčel a letecký transport do nemocnice v Thajsku můžou stát krásných 2,5 milionu korun. To je drahé uklouznutí, nemyslíte?
Dopravní nehody se samozřejmě nestávají jenom v Thajsku – na světě se jich denně přihodí kolem 27 000. A cestovní pojištění vás nechrání jen při nich. Ať se zraníte při pádu ze schodů, nebo musíte do nemocnice s vážnějším onemocněním, správné pojištění je zárukou, že vám nezůstane velký dluh a oči pro pláč.
Předpokládejme, že jste se vydali na dovolenou do Indie, kde chcete hodně fotit. Kufr s fotoaparáty, objektivy, notebookem a třeba i dronem, chcete-li si užít focení z ptačí perspektivy, může mít hodnotu statisíců.
Počty ztracených zavazadel dlouhodobě klesají, ale ke ztrátám stále dochází. Podle nejnovějších informací aerolinky na celém světě ztratí nebo pošlou jinam 21,6 milionů zavazadel ročně. A přistát na letišti v Dillí a zjistit, že zrovna váš kufr není k nalezení, může být víc než jen patálie. Když se kufr nenajde, dopravce je totiž povinen hradit pouze určitou částku na kilogram hmotnosti zavazadla – do maximální výše zhruba 30 000 korun.
Takže pokud chcete cestovat s drahým vybavením, může se vám vhodné pojištění vyplatit.
Někdy musíte být obzvlášť připraveni.
Vyrážíte do Alp na svou první vůbec lyžařskou dovolenou s pocitem bezpečí, protože jste si sjednali cestovní pojištění, které vás ochrání, kdyby se ukázalo, že vám to na lyžích moc nejde. Bohužel se to opravdu potvrdí a vy skončíte v nemocnici se zlomenou nohou den před odletem domů. Hlavně že vám pojištění kryje náklady na pobyt v nemocnici a pozdější let, viďte?
Neradujte se předčasně. Mnohá běžná cestovní pojištění se nevztahují na rizikové aktivity, jakou jsou třeba extrémní sporty. A zjistit to, až když ležíte v nemocnici, není zrovna ideální.
Proto pokaždé, když někam cestujete, dbejte na to, abyste se pojistili na všechno, co máte v plánu dělat. V některých případech můžete potřebovat speciální připojištění. Za cenu jídla v restauraci a pár minut vašeho času jde o investici, která se opravdu vyplatí.
Užitečné odkazy:
https://www.finance.cz/524710-cestovni-pojisteni-ceny-osetreni/
Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.
Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.
Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.
S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod.
Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.
Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:
Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.
I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.
Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.
Zde patří například:
prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,
nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,
zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.
V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti.
To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km.
Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.
Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.
Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.
Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.
Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.
Jak se určuje výše odškodnění?
250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).
400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).
600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).
Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.
Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.
Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.
Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.
V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.
Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.
Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:
do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.
v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.
nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.
Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).
Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.
Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.
Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.