Když zazní pokyn k evakuaci, není čas na zmatek. Je potřeba vědět, kdo situaci řídí, co si sbalit a kam jít. Poradíme, jak zvládnout záplavy s chladnou hlavou a jak vás v tom nenechá na holičkách Generali Česká pojišťovna.
Evakuace je organizované přemístění osob z ohroženého místa na bezpečné území. V Česku ji může nařídit velitel integrovaného záchranného systému, starosta nebo hejtman podle rozsahu ohrožení. V případě nouzového stavu přebírá řízení evakuace vláda prostřednictvím krizového štábu nebo ministerstev. Odpovědné jsou také povodňové komise obcí a krajů, které pracují v rámci krizových štábů.
Vyhlášení evakuace je pro fyzické osoby závazné. Odmítnutí výzvy bez vážného důvodu může být pokutováno až do výše 20 000 Kč. Výjimky neexistují ani při hrozícím ohrožení zdraví, pokud by setrvání na místě mohlo ohrozit život.
Tip: Pojištění Můj majetek od Generali České zahrnuje nejen ochranu domácnosti, ale umožňuje i připojištění vybavení zahrady, sklepa a vedlejších staveb, které bývají často povodní zasažené nejvíce.
V krizových situacích, jako jsou záplavy, se zprávy o evakuaci šíří sirénami, obecními rozhlasy, médii, přes SMS zprávy a využít lze také aplikaci Záchranka. A to nejen k přivolání pomoci, ale i jako důležitý informační kanál.
„Krizové řízení kraje, případně hasičský záchranný sbor může prostřednictvím aplikace uživatele upozornit na nebezpečí v okolí a ve spolupráci s týmem Záchranky je možné do aplikace integrovat informace relevantní k dané situaci. Ať už jde o bezpečnostní pokyny, místa evakuace nebo důležité kontakty,“ řekla Maria Brindzáková z týmu aplikace Záchranka.
Díky propojení s operačními středisky a krajskými úřady může být aplikace spolehlivým zdrojem ověřených informací, a to i v případě, že běžné informační kanály přestanou fungovat. „V ohrožení tak máte v kapse nástroj, který vás dovede do bezpečí nebo vám pomůže zorientovat se ve složité situaci,“ dodala Brindzáková.
Nouzový stav může vláda nebo hejtman vyhlásit při závažném ohrožení života, zdraví nebo majetku. Například při rozsáhlých záplavách. Vyhlašuje se podle ústavního zákona zpravidla na 30 dní a platí buď pro konkrétní oblast, nebo celostátně.
Nouzový stav umožňuje omezit svobodu pohybu, přikázat evakuaci, uzavřít komunikace nebo nařídit mimořádné pracovní povinnosti například pro zdravotníky či hasiče. I během nouzového stavu zůstává důležité dokumentovat škody na majetku, zejména kvůli pojištění.
Například u Generali České pojišťovny můžete nahlásit škodu online, ihned po návratu. Mobilní aplikace Moje Generali umožňuje připojit fotografie nebo video, a to přímo z terénu.
Evakuační zavazadlo je základním kamenem k úspěšné evakuaci. Nemá smysl balit ve stresu. Připravte si tzv. evakuační batoh dopředu a uložte ho na dostupné místo.
Na co nezapomenout:
Tip: Generali Česká pojišťovna umožňuje mít dokumenty k pojistkám digitálně uložené a dostupné online. V případě evakuace tedy nemusíte ztrácet čas jejich hledáním.
Oznámení o evakuaci může přijít různými kanály. Od sirén přes obecní rozhlas až po mobilní aplikaci Záchranka. V krizové situaci se řiďte oficiálními pokyny. Zdroje jako weby obcí nebo ČT24 přinášejí ověřené a aktuální informace. Vyhněte se šíření neověřených zpráv.
Jakmile uslyšíte výzvu k evakuaci, postupujte podle následujících kroků:
Informujte své blízké, kam míříte, a držte se oficiálních pokynů. Na místě určeném k evakuaci se zaregistrujte a dbejte pokynů krizového štábu.
Návrat do nemovitosti je možný až po oficiálním povolení. Často až po kontrole statiky nebo dekontaminace. Místo je do té doby zajištěno policií nebo armádou.
Jakmile to bude možné, zdokumentujte rozsah škod pomocí mobilního telefonu a co nejdříve kontaktujte svou pojišťovnu. Generali Česká pojišťovna umožňuje nahlásit škodu online i přes aplikaci. Při rozsáhlejších škodách může likvidátor přijet přímo na místo a komunikovat s hasiči i složkami IZS. Například při povodních v roce 2024 měli pracovníci pojišťovny speciální kontaktní místa přímo v postižených oblastech.
Přečtěte si
Co se stane, když použijete aplikaci Záchranka
9 praktických tipů, co dělat, když přijde povodeň
Zdravotní rizika po povodni: Na co si dát opravdu pozor
nebo si poslechněte podcast: „U řešení škod je nejhorší, když je dům za sedm milionů pojištěný na milion.“
Tzv. „pojistka na blbost“ se vztahuje na celou rodinu včetně dětí a domácích mazlíčků. Kryje škody, které vzniknou:
Pokud dítě kopne míčem do okna, rozbije drahou vázu nebo přejede fixou zeď v cizím bytě, pojištění uhradí vzniklou škodu. Stejně tak pomůže, když pes zničí sousedův koberec nebo se kabelkou smete polička s parfémy.
Pojištění odpovědnosti nekryje jen majetek. Myslí i na škody na zdraví – třeba když dítě na hřišti způsobí úraz jinému dítěti. Generali Česká pojišťovna navíc kryje také následné finanční škody. Typicky když dítě rozbije televizi v penzionu a majitel musí snížit cenu ubytování dalším hostům.
Do krytí spadají i škody v rámci povinné školní docházky, na studiu, odborné praxi nebo stáži.
Co do pojištění nespadá:
Pojištění se nevztahuje na škody způsobené nejbližším členům rodiny – například když vnuk rozsedne babiččiny brýle. Nevztahuje se ani na věci vypůjčené od kamarádů nebo známých.
Existuje i varianta pro zaměstnance – kryje situace, kdy je nutné nahradit škodu způsobenou zaměstnavateli. Hodí se pro ty, kdo pracují na HPP i na dohodu. Podrobnější články o pojištění pro podnikatele si můžete přečíst na našem dalším blogu Generaliceskaprofi.cz.
Žádné pojištění neochrání před vším. Pomůže ale zmenšit dopady, když se něco stane. Vyplatí se proto:
Pojištění odpovědnosti kryje škody, které se dějí denně – od rozbitého okna po úraz na hřišti. Je to praktická jistota pro rodiny i jednotlivce a vhodně doplňuje pojištění majetku.
Přečtěte si
5 tipů: Jak jednoduše nahlásit pojistnou událost
Pojišťujete dům? Tohle byste měli vědět