Víte, že v roce 2017 došlo v domácnostech k 4 894 požárům? A řekli byste, že v těchto případech oheň způsobil škody za 461,97 milionů korun, zatímco škody v následku požárů v dopravě se vyšplhaly na 283,49 milionů korun?
V následujících grafech jsme pro vás přehledně shrnuli statistické údaje, ze kterých snadno zjistíte informace o četnosti a následcích požárů v letech 2013–2017. Zahrnuli jsme:
Mimo to pro vás máme také graf shrnující příčiny požárů. Co myslíte, stojí za tragédií nejčastěji nedbalost, úmysl, nebo něco úplně jiného?
Sjednejte si pojištění majetku - dům a byt a chraňte se proti všem hrozícím nebezpečím.
Evakuace je organizované přemístění osob z ohroženého místa na bezpečné území. V Česku ji může nařídit velitel integrovaného záchranného systému, starosta nebo hejtman podle rozsahu ohrožení. V případě nouzového stavu přebírá řízení evakuace vláda prostřednictvím krizového štábu nebo ministerstev. Odpovědné jsou také povodňové komise obcí a krajů, které pracují v rámci krizových štábů.
Vyhlášení evakuace je pro fyzické osoby závazné. Odmítnutí výzvy bez vážného důvodu může být pokutováno až do výše 20 000 Kč. Výjimky neexistují ani při hrozícím ohrožení zdraví, pokud by setrvání na místě mohlo ohrozit život.
Tip: Pojištění Můj majetek od Generali České zahrnuje nejen ochranu domácnosti, ale umožňuje i připojištění vybavení zahrady, sklepa a vedlejších staveb, které bývají často povodní zasažené nejvíce.
V krizových situacích, jako jsou záplavy, se zprávy o evakuaci šíří sirénami, obecními rozhlasy, médii, přes SMS zprávy a využít lze také aplikaci Záchranka. A to nejen k přivolání pomoci, ale i jako důležitý informační kanál.
„Krizové řízení kraje, případně hasičský záchranný sbor může prostřednictvím aplikace uživatele upozornit na nebezpečí v okolí a ve spolupráci s týmem Záchranky je možné do aplikace integrovat informace relevantní k dané situaci. Ať už jde o bezpečnostní pokyny, místa evakuace nebo důležité kontakty,“ řekla Maria Brindzáková z týmu aplikace Záchranka.
Díky propojení s operačními středisky a krajskými úřady může být aplikace spolehlivým zdrojem ověřených informací, a to i v případě, že běžné informační kanály přestanou fungovat. „V ohrožení tak máte v kapse nástroj, který vás dovede do bezpečí nebo vám pomůže zorientovat se ve složité situaci,“ dodala Brindzáková.
Nouzový stav může vláda nebo hejtman vyhlásit při závažném ohrožení života, zdraví nebo majetku. Například při rozsáhlých záplavách. Vyhlašuje se podle ústavního zákona zpravidla na 30 dní a platí buď pro konkrétní oblast, nebo celostátně.
Nouzový stav umožňuje omezit svobodu pohybu, přikázat evakuaci, uzavřít komunikace nebo nařídit mimořádné pracovní povinnosti například pro zdravotníky či hasiče. I během nouzového stavu zůstává důležité dokumentovat škody na majetku, zejména kvůli pojištění.
Například u Generali České pojišťovny můžete nahlásit škodu online, ihned po návratu. Mobilní aplikace Moje Generali umožňuje připojit fotografie nebo video, a to přímo z terénu.
Evakuační zavazadlo je základním kamenem k úspěšné evakuaci. Nemá smysl balit ve stresu. Připravte si tzv. evakuační batoh dopředu a uložte ho na dostupné místo.
Na co nezapomenout:
Tip: Generali Česká pojišťovna umožňuje mít dokumenty k pojistkám digitálně uložené a dostupné online. V případě evakuace tedy nemusíte ztrácet čas jejich hledáním.
Oznámení o evakuaci může přijít různými kanály. Od sirén přes obecní rozhlas až po mobilní aplikaci Záchranka. V krizové situaci se řiďte oficiálními pokyny. Zdroje jako weby obcí nebo ČT24 přinášejí ověřené a aktuální informace. Vyhněte se šíření neověřených zpráv.
Jakmile uslyšíte výzvu k evakuaci, postupujte podle následujících kroků:
Informujte své blízké, kam míříte, a držte se oficiálních pokynů. Na místě určeném k evakuaci se zaregistrujte a dbejte pokynů krizového štábu.
Návrat do nemovitosti je možný až po oficiálním povolení. Často až po kontrole statiky nebo dekontaminace. Místo je do té doby zajištěno policií nebo armádou.
Jakmile to bude možné, zdokumentujte rozsah škod pomocí mobilního telefonu a co nejdříve kontaktujte svou pojišťovnu. Generali Česká pojišťovna umožňuje nahlásit škodu online i přes aplikaci. Při rozsáhlejších škodách může likvidátor přijet přímo na místo a komunikovat s hasiči i složkami IZS. Například při povodních v roce 2024 měli pracovníci pojišťovny speciální kontaktní místa přímo v postižených oblastech.
Přečtěte si
Co se stane, když použijete aplikaci Záchranka
9 praktických tipů, co dělat, když přijde povodeň
Zdravotní rizika po povodni: Na co si dát opravdu pozor
nebo si poslechněte podcast: „U řešení škod je nejhorší, když je dům za sedm milionů pojištěný na milion.“