02.11.2020

Finanční gramotnost se děti učí ze zkušenosti, prozradil Miroslav Singer herečce Vlastině Svátkové

Výchova finanční gramotnosti by měla začít už v nejútlejším věku. Ještě než děti půjdou do školy, měly by vědět, že peníze nepocházejí z bankomatu, ale vydělávají se prací. I když se téma finanční gramotnosti otevírá už ve školách, vysvětlit potomkům hodnotu peněz a jak s nimi zacházet, je zejména na rodičích.

Děti by se měly naučit znát skutečnou hodnotu peněz, hospodařit s nimi, ale také zjistit, že ne všechno lze v životě za peníze koupit. Tím nejlepším učitelem a vzorem je pro ně rodič. Pokud si my sami budeme kupovat zbytečnosti, dětem těžko vysvětlíme, že to nemají dělat. Je ale potřeba mluvit s nimi i o stinných stránkách peněz či fungování půjček.

„I když jsem doma nebyla vedena k tomu, že si mám šetřit, intuitivně jsem to věděla. V patnácti letech jsem šla na brigádu, abych si vydělala svoje peníze. A měla jsem ze sebe obrovskou radost,“ říká herečka a spisovatelka Vlastina Svátková. Brigády jsou pro teenagery ideální formou, jak peníze získat. Navíc poznají, kolik času musí vydělávání peněz věnovat a nebudou mít tendenci peníze bez rozmyslu utratit. „Je důležité, aby děti věděly, kde se peníze vydělávají. V této víc a víc bezhotovostní době mohou mít totiž pocit, že peníze vznikají v bankomatu,“ dodává Miroslav Singer, hlavní ekonom Generali Group. To platí i v případě, pokud dáte dítěti běžný účet a k němu platební kartu. Nad jejich účtem mějte dohled, omezte například počet výběrů a sledujte riskantnější aktivity. Nenásilnou formou jim vysvětlujte a ukazujte jednoduché věci z finančního světa. Na příjmech a výdajích vaší domácnosti jim ukažte, jak hospodaříte. Jsou dobří pozorovatelé a věci, které vidí doma, pochopí a osvojí si je.

Jak na kapesné?

Kapesné je určitě dobrý způsob, jak učit děti hospodařit s penězi. Ať už je v hotovosti nebo vkládáno na dětský účet. Částky můžete postupně zvyšovat úměrně věku a důležitá je pravidelnost. Dětem řekněte, aby si je šetřily, ale neurčujte, za co je mají utrácet. Tím je povedete k samostatnosti a budou vědět, že pokud jim naspořené peníze dojdou, žádné další už nebudou. „Musí si uvědomit, že mohou utrácet jenom to, co si vydělají nebo dostanou formou kapesného,“ upřesňuje ekonom a dodává, že zde platí obecná rada, která funguje nejenom o přístupu k financím: Nezáleží na tom, co dětem říkáte, ale co děláte. Ať už v pozitivním nebo negativním smyslu. Jděte jim proto příkladem. Vliv rodičů na to, jak budou děti v budoucnu nakládat s penězi, je významný.

Současné pandemické období může být vhodnou příležitostí, jak dětem finanční svět přiblížit. Všichni zjišťujeme, jak důležité je mít finanční rezervu, vědět, kde ušetřit, případně jak vhodně zacházet s půjčkami. Dětem ale vysvětlujte rozdíl mezi potřebou a přáním. Zkušenosti popisuje i Vlastina Svátková. „Když chtějí mé děti něco nad rámec toho, co by potřebovaly, tak si našetří půlku a druhou půlku jim přispějeme my.“

Větší děti už mohou také dostat větší zodpovědnost. Svěřte jim například platbu za školní obědy. Pokud si oběd nezaplatí, nenají se. Budou vědět, že je nutné nejprve zajistit nutné existenční platby a až potom zábavu.

10.01.2021

Jak finančně zabezpečit děti

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace