23.04.2021

Dospělí i děti potřebují digitální úklid, abychom se vyhnuli závislosti na internetu

Digitální věk rychle mění naše mozky. Neudržíme pozornost déle než po dobu trvání videa na Instagramu. TikTok tuto hranici pomáhá dál snižovat. Zažíváme vyčerpání z digitálního života. Soustředění a kritické myšlení jsou dnes v ohrožení. Co nám a našim dětem může pomoct překonat problém, který se na nás řítí z obrazovek?

Dennodenně jsme vystaveni neustálému přísunu informací. Následky mohou být opravdu devastující. Můžeme se dokonce odcizit sami sobě, jak píše publicista Andrew Sullivan ve svém znepokojujícím článku I used to be a human being (Býval jsem lidskou bytostí). „Nikdy nekončící bombardování novinkami, drby a obrázky v nás vyvolalo maniakální závislost na informacích. Mě to zničilo. A vás to může zničit taky,“ konstatuje Sullivan. Doba digitální má své popsané příznaky. Nedaří se nám ponořit do vykonávaných činností. Ztrácíme trpělivost. V posledních letech spatřujeme znatelný pokles empatie u mladých lidí. Empatie není pouze soucit s ostatními, ale zahrnuje též hluboké porozumění druhému. Její pokles lze z velké části připsat neschopnosti mladých lidí orientovat se v online světě, aniž by přitom ztratili přehled o svých skutečných vztazích v reálném čase. Technologie, které nás mají propojovat, tak způsobují odloučení. Mění se to, kým jsme jako jednotlivci, ale také kým jsme jeden druhému.

Čeká nás digitální úklid

Vztah naší kultury k digitálním médii je komplikovaný. Míchá se škodlivé s užitečným. Unavuje nás pocit, že jsme se stali otroky svých zařízení. Ocitáme se v prostoru plném smíšených emocí. Radujeme se nad objevováním inspirativních fotek na Instagramu. Zároveň se užíráme, jak nám notifikace nabourávájí večery s přáteli nebo knihou. Čeká nás digitální úklid. Teprve ten nám poskytne prostor pro ujasnění vlastních hodnot.

Rozšiřování digitálních médií proměnilo způsob, jakým média konzumujeme. To však můžeme vnímat jako výzvu, nikoliv ohrožení. Čtení delších textů nás vede k rozjímání, k hlubokému zamyšlení. Jedná se o projev odolnosti v krajině plné rozptylování. Co s tím?

  • Maximalizujme přínosné informace a odfiltrujme odpad.
  • Co můžeme udělat v reálném světě nepřesouvejme do světa digitálního.
  • Dopřejme si digitální odpočinek.
  • Soustřeďme se delší čas na jednu činnost.
  • Zaměřme se na sebekontrolu.
  • Žijme přítomností - buďme tady a teď, nejen v Insta Story.

Děti ohrožené telefony

Děti jsou závislostí na technologiích ohroženější. Elektronické obrazovky jsou natolik lákavé, že je pro dítě obtížné odvrátit pozornost k něčemu jinému. Sociální sítě pomáhají udržovat děti a dospívající propojené s přáteli a rodinou. Avšak textové zprávy, které dominují komunikaci, neumožňují oční kontakt nebo porozumění emocím skrývajícím se za zprávami. Paradoxně tak mohou sociální sítě podkopávat schopnost dítěte rozvíjet zdravou sociální interakci. Okamžitá dostupnost a přenosnost mobilních zařízení navíc zvyšují pravděpodobnost, že vytlačí lidské interakce a další obohacující činnosti.

Chytré telefony a tablety mohou pomáhat. Hrají například pozitivní roli při odvádění pozornosti dětí během lékařských a chirurgických vyšetření a zákroků. Rodiče však zařízení často používají jako hračku klidu během každodenních rutin, jako jsou procházky, jízda autem a občerstvení v restauraci. Zdlouhavé vystavení elektronickým obrazovkám negativně ovlivňuje vývoj dítěte tím, že vytěsňuje jazykové a herní interakce s blízkými a vrstevníky.

Jaké jsou tři důležité rady pro rodiče?

  • Buďte se svým dítětem hraví a reagujte na něj.
  • Dopřejte sis netechnologické herní zážitky jako je čtení knih, hraní deskových her nebo luštění hlavolamů.
  • Podpořte osobní interakci s vrstevníky, nejlépe venku.

 

Autor: Adam Táborský
19.10.2021

Prolomí vám hacker heslo do minuty? Zabezpečte si ho s našimi triky

Všichni víme, že bychom si měli udělat čas na vymýšlení bezpečných hesel – ale přestože víme, že to je důležité, máte tendenci odkládat to na později. Patří to, zkrátka, mezi věci jako jít si zaběhat nebo začít zdravě jíst.

Podle jedné studie se na téměř třetinu hesel, které si vytvořili zákazníci jednoho internetového knihkupectví, výzkumníkům podařilo přijít do minuty. Pouze na 0,8 % hesel se jim nepodařilo přijít vůbec, a to byla složitá hesla přes deset znaků dlouhá. Je jasné, že potřebujeme lepší hesla, ale pamatovat si dlouhé řady náhodných znaků není snadné. Je potřeba se vyzbrojit triky!

Prvním trikem je vytvořit si dobře zapamatovatelné heslo, které ale pro všechny ostatní bude vypadat jako náhodný shluk znaků. Nám se líbí následující metoda:

1. Začněte tím, že dáte dohromady větu, která se vám bude dobře pamatovat, o minimálně 10 slovech.

2. Napište si první písmeno každého slova.

3. Některá z písmen nahraďte čísly nebo symboly. Například místo „l“ dejte „1“ nebo „s“ nahraďte znakem „$“.

Takové heslo si samozřejmě zapamatovat nedokážete, ale nezoufejte – dáte ho dohromady pomocí původní věty. Abyste si udělali představu, nakolik je vaše heslo bezpečné, zadejte ho na howsecureismypassword.net.

Jestli máte hesel hodně, budete potřebovat ještě další pomoc. Naštěstí hodně prohlížečů, mimo jiné Safari a Chrome, umí vaše hesla bezpečně uložit spolu s weby, na kterých je používáte. Zadání hesla je pak otázkou jednoho klepnutí. Jestli si potřebujete zapamatovat hesla nejenom k webům, umí něco podobného i aplikace jako 1Password. Mnohé z těchto správců hesel, ať už jsou to aplikace nebo fungují v prohlížeči, vám také dokáží navrhovat nová hesla, i když nepůjdou zapamatovat tak dobře jako ta, která si vymyslíte sami. 

Když budete mít všechna hesla uložená v počítači nebo v telefonu, samozřejmě si toto zařízení musíte zabezpečit. To znamená zaprvé zamknout přístroj bezpečným heslem, například heslem sestaveným metodou věty. Pak si pokud možno pro větší bezpečnost a pohodlí nastavte odemykání pomocí otisků prstů nebo rozpoznání obličeje

Jinou možností je udělat, co doporučuje Norský odborník na bezpečnost Per Thorsheim: napište si hesla na papír. Přesně tak. Napsat si na papír složité heslo, zvlášť, když ho někam schováte, je bezpečnější než jednoduchá hesla, která si nikam nenapíšete.

Kéž by podobně jednoduché triky zabraly i na běhání a zdravou stravu.

Vyberte kategorii