Co je chatbot? Čím se liší od robotického poradce? A proč by vás to mělo zajímat?

Jestli jste si někdy položili podobnou otázku, nebojte se – nejste jediní. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o robotických poradcích a chatbotech včetně toho, jak vám můžou pomoct dnes – i zítra.

Co jsou chatboty a robo-poradci?

Chatbot je počítačový program, který simuluje konverzaci se skutečným člověkem tím, že napodobuje psanou nebo mluvenou řeč. Chatboty fungují na základě algoritmů – souborů naprogramovaných pravidel, kterými se počítače řídí – a jsou navrženy tak, aby rozeznaly, co říkáte, a odpověděly vám co nejpřirozeněji. Mnohé chatboty jsou připojeny k databázi, aby měly přístup k nejrůznějším informacím, jež pak zahrnují do svých odpovědí.

Oproti tomu robotický poradce je digitální platforma, která nabízí automatizované služby finančního plánování s minimálním dohledem člověka nebo úplně bez lidského dohledu. Stejně jako chatboty pracují na základě algoritmů, jsou však (s pomocí finančních odborníků) navrženi k poskytování cílených doporučení vycházejících z informací, které poskytnou uživatelé platformy robotického poradenství.

Definice robo-poradců a chatbotů se často překrývá, protože některé chatboty fungují jako rozhraní mezi robo-poradci a lidmi, kteří je používají. Takže místo vyplňování formulářů a klikání na tlačítka vám takové chatboty umožní prostě si se svým robo-poradcem „promluvit“.

Teď už víte, jaký je rozdíl mezi robo-poradci a chatboty, tak se na ně pojďme podívat podrobněji.

Co chatboty umí?

Chatboty se nejčastěji využívají jako virtuální asistenti zákaznické podpory. Potřebujete-li získat relativně jednoduché informace, jako je zůstatek na vašem bankovním účtu nebo otevírací doba místní pobočky, je dost možné, že vám pomůže právě chatbot.

Komunikace s nevhodně nasazeným chatbotem bývá frustrující, ale při vhodném použití může být chatbot velkým přínosem. Firmám chatboty pomáhají v situacích, kdy převezmou zodpovídání jednoduchých dotazů zákazníků, aby se zaměstnanci mohli plně věnovat klientům se složitějšími problémy a prohlubovat tak jejich důvěru k firmě. Nám ostatním mohou chatboty ušetřit čas. Na konverzaci s chatbotem totiž nemusíme čekat, protože je schopen nám potřebné informace poskytnout okamžitě.

Ale chatboty umí víc než jen odpovídat na dotazy zákazníků. Inovativní aplikace – od zdravotních aplikací, jako je virtuální společník pro lidi s demencí nebo lékařský chatbot, který sleduje zdravotní stav pacienta v čase a pomáhá lékařům lépe diagnostikovat onemocnění, po Disney chatbota, který umožní dětem spolupracovat s králičí policistkou na vyšetřování zločinů v zemi zvířat – ukazují, že chatboty mohou radikálně změnit mnohé stránky našeho života. A i když je tato technologie zatím v počátcích, možná si už brzy budeme organizovat život s pomocí vlastního virtuálního asistenta.

Jak fungují robotičtí poradci?

Betterment, první robo-poradce, vznikl v New Yorku v roce 2008. Při registraci na tomto portálu vyplníte krátký dotazník zaměřený na vaše investice a finanční situaci. Robo-poradce vám na základě těchto informací poskytne přehled o vaší finanční situaci a nabídne přesná doporučení, jak investovat co nejlépe, abyste dosáhli svých finančních cílů. Jeho algoritmy jsou dokonce navrženy tak, abyste na daních z investic neplatili víc, než musíte.

Dnes si můžeme vybírat z mnoha investičních platforem s robo-poradci. Jsou tak pokročilí, že zvládají daleko složitější úkoly, takže stále více lidí může investovat i bez rady finančního odborníka. Někteří robo-poradci doporučují způsoby, jak navyšovat majetek, a automaticky investují nebo vyvažují vaše portfolio, zatímco jiní umí sledovat vaše výdaje a pomohou vám spravovat rozpočet. Nabídka těchto služeb rychle roste, očekává se, že hodnota majetku, který robo-poradci spravují, v průběhu roku 2021 přesáhne jeden bilion dolarů.

Proč robo-poradce nepoužíváme všichni?

Jedním z hlavních problémů při používání robo-poradců je nedostatek důvěry. A kvůli jejich stávajícím omezením nejde o nepodložené obavy.

„Profesionální finanční poradci potřebují výborné komunikační dovednosti a velkou dávku empatie, takže není pravděpodobné, že by je robo-poradci mohli v brzké budoucnosti nahradit,“ říká Keith Richards, výkonný ředitel Personal Finance Society. Situaci nenahrává ani skutečnost, že robo-poradci umí pokládat pouze relativně jednoduché otázky. Člověk může jít víc do hloubky, podrobně zákazníkovi vysvětlit investiční koncepty a potenciální důsledky investičních rozhodnutí. Takže i když robo-poradci mohou být vhodnými pomocníky pro klienty s jednoduššími požadavky, nejsou ještě natolik pokročilí, aby uměli zvládat složitější finanční situace.

Použití robo-poradce také omezuje vaše možnosti. Například si nemůžete vybrat, do kterých fondů investujete, nebo nemůžete koupit jednotlivé akcie. Nemožnost kupovat akcie však není pro běžného investora takový problém. Pro většinu z nás je lepší využívat indexové fondy, které sledují celkový výkon trhu (jako je například index trhu FTSE 100), než se snažit vybírat jednotlivé akcie, což může být doslova loterie.

A konečně je nutné říct, že robotičtí poradci doopravdy neradí – jen automatizují některé investiční postupy v závislosti na informacích, které jste jim poskytli. Když jim neřeknete, co mají udělat, neudělají to, a nejsou-li naprogramovaní, aby vám položili nějakou otázku, nepoloží ji. Tím pádem si robo-poradci neporadí s něčím nečekaným, což může způsobit problémy, když se vaše finanční situace náhle změní. To totiž vyžaduje kreativitu – dovednost, kterou do algoritmu zatím nikdo naprogramovat neumí. Lidskému finančnímu poradci naopak kreativita musí být vlastní.

Co bude s robotickými poradci dál?

Z toho jasně vyplývá, že lidským poradcům ještě zdaleka neodzvonilo. Navzdory omezením však robotičtí poradci najdou smysluplné uplatnění vedle svých lidských „kolegů“ zejména u klientů s jednoduchými investičními potřebami.

Jednoznačnou výhodou robo-poradců je rozhodně cena. Zatímco lidští finanční poradci si obvykle účtují provizi ve výši nejméně 1 % vámi investované částky, poplatek za robo-poradce se v průměru pohybuje kolem pouhých 0,25 %. Navíc se technologie robo-poradců neustále zlepšují. Je tedy pravděpodobné, že mnohá jejich omezení v příštích letech pominou.

V odvětví rozhodně vládne optimismus. Andrew Firth, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Wealth Wizards, prohlásil: „Vidíme, že budoucnost poradenství je v digitalizaci a nepřetržité dostupnosti. Dokonce se nebojím říct, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude mít svého digitálního poradce každý.“

19.10.2021

Prolomí vám hacker heslo do minuty? Zabezpečte si ho s našimi triky

Všichni víme, že bychom si měli udělat čas na vymýšlení bezpečných hesel – ale přestože víme, že to je důležité, máte tendenci odkládat to na později. Patří to, zkrátka, mezi věci jako jít si zaběhat nebo začít zdravě jíst.

Podle jedné studie se na téměř třetinu hesel, které si vytvořili zákazníci jednoho internetového knihkupectví, výzkumníkům podařilo přijít do minuty. Pouze na 0,8 % hesel se jim nepodařilo přijít vůbec, a to byla složitá hesla přes deset znaků dlouhá. Je jasné, že potřebujeme lepší hesla, ale pamatovat si dlouhé řady náhodných znaků není snadné. Je potřeba se vyzbrojit triky!

Prvním trikem je vytvořit si dobře zapamatovatelné heslo, které ale pro všechny ostatní bude vypadat jako náhodný shluk znaků. Nám se líbí následující metoda:

1. Začněte tím, že dáte dohromady větu, která se vám bude dobře pamatovat, o minimálně 10 slovech.

2. Napište si první písmeno každého slova.

3. Některá z písmen nahraďte čísly nebo symboly. Například místo „l“ dejte „1“ nebo „s“ nahraďte znakem „$“.

Takové heslo si samozřejmě zapamatovat nedokážete, ale nezoufejte – dáte ho dohromady pomocí původní věty. Abyste si udělali představu, nakolik je vaše heslo bezpečné, zadejte ho na howsecureismypassword.net.

Jestli máte hesel hodně, budete potřebovat ještě další pomoc. Naštěstí hodně prohlížečů, mimo jiné Safari a Chrome, umí vaše hesla bezpečně uložit spolu s weby, na kterých je používáte. Zadání hesla je pak otázkou jednoho klepnutí. Jestli si potřebujete zapamatovat hesla nejenom k webům, umí něco podobného i aplikace jako 1Password. Mnohé z těchto správců hesel, ať už jsou to aplikace nebo fungují v prohlížeči, vám také dokáží navrhovat nová hesla, i když nepůjdou zapamatovat tak dobře jako ta, která si vymyslíte sami. 

Když budete mít všechna hesla uložená v počítači nebo v telefonu, samozřejmě si toto zařízení musíte zabezpečit. To znamená zaprvé zamknout přístroj bezpečným heslem, například heslem sestaveným metodou věty. Pak si pokud možno pro větší bezpečnost a pohodlí nastavte odemykání pomocí otisků prstů nebo rozpoznání obličeje

Jinou možností je udělat, co doporučuje Norský odborník na bezpečnost Per Thorsheim: napište si hesla na papír. Přesně tak. Napsat si na papír složité heslo, zvlášť, když ho někam schováte, je bezpečnější než jednoduchá hesla, která si nikam nenapíšete.

Kéž by podobně jednoduché triky zabraly i na běhání a zdravou stravu.

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace