Co je chatbot? Čím se liší od robotického poradce? A proč by vás to mělo zajímat?

Jestli jste si někdy položili podobnou otázku, nebojte se – nejste jediní. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o robotických poradcích a chatbotech včetně toho, jak vám můžou pomoct dnes – i zítra.

Co jsou chatboty a robo-poradci?

Chatbot je počítačový program, který simuluje konverzaci se skutečným člověkem tím, že napodobuje psanou nebo mluvenou řeč. Chatboty fungují na základě algoritmů – souborů naprogramovaných pravidel, kterými se počítače řídí – a jsou navrženy tak, aby rozeznaly, co říkáte, a odpověděly vám co nejpřirozeněji. Mnohé chatboty jsou připojeny k databázi, aby měly přístup k nejrůznějším informacím, jež pak zahrnují do svých odpovědí.

Oproti tomu robotický poradce je digitální platforma, která nabízí automatizované služby finančního plánování s minimálním dohledem člověka nebo úplně bez lidského dohledu. Stejně jako chatboty pracují na základě algoritmů, jsou však (s pomocí finančních odborníků) navrženi k poskytování cílených doporučení vycházejících z informací, které poskytnou uživatelé platformy robotického poradenství.

Definice robo-poradců a chatbotů se často překrývá, protože některé chatboty fungují jako rozhraní mezi robo-poradci a lidmi, kteří je používají. Takže místo vyplňování formulářů a klikání na tlačítka vám takové chatboty umožní prostě si se svým robo-poradcem „promluvit“.

Teď už víte, jaký je rozdíl mezi robo-poradci a chatboty, tak se na ně pojďme podívat podrobněji.

Co chatboty umí?

Chatboty se nejčastěji využívají jako virtuální asistenti zákaznické podpory. Potřebujete-li získat relativně jednoduché informace, jako je zůstatek na vašem bankovním účtu nebo otevírací doba místní pobočky, je dost možné, že vám pomůže právě chatbot.

Komunikace s nevhodně nasazeným chatbotem bývá frustrující, ale při vhodném použití může být chatbot velkým přínosem. Firmám chatboty pomáhají v situacích, kdy převezmou zodpovídání jednoduchých dotazů zákazníků, aby se zaměstnanci mohli plně věnovat klientům se složitějšími problémy a prohlubovat tak jejich důvěru k firmě. Nám ostatním mohou chatboty ušetřit čas. Na konverzaci s chatbotem totiž nemusíme čekat, protože je schopen nám potřebné informace poskytnout okamžitě.

Ale chatboty umí víc než jen odpovídat na dotazy zákazníků. Inovativní aplikace – od zdravotních aplikací, jako je virtuální společník pro lidi s demencí nebo lékařský chatbot, který sleduje zdravotní stav pacienta v čase a pomáhá lékařům lépe diagnostikovat onemocnění, po Disney chatbota, který umožní dětem spolupracovat s králičí policistkou na vyšetřování zločinů v zemi zvířat – ukazují, že chatboty mohou radikálně změnit mnohé stránky našeho života. A i když je tato technologie zatím v počátcích, možná si už brzy budeme organizovat život s pomocí vlastního virtuálního asistenta.

Jak fungují robotičtí poradci?

Betterment, první robo-poradce, vznikl v New Yorku v roce 2008. Při registraci na tomto portálu vyplníte krátký dotazník zaměřený na vaše investice a finanční situaci. Robo-poradce vám na základě těchto informací poskytne přehled o vaší finanční situaci a nabídne přesná doporučení, jak investovat co nejlépe, abyste dosáhli svých finančních cílů. Jeho algoritmy jsou dokonce navrženy tak, abyste na daních z investic neplatili víc, než musíte.

Dnes si můžeme vybírat z mnoha investičních platforem s robo-poradci. Jsou tak pokročilí, že zvládají daleko složitější úkoly, takže stále více lidí může investovat i bez rady finančního odborníka. Někteří robo-poradci doporučují způsoby, jak navyšovat majetek, a automaticky investují nebo vyvažují vaše portfolio, zatímco jiní umí sledovat vaše výdaje a pomohou vám spravovat rozpočet. Nabídka těchto služeb rychle roste, očekává se, že hodnota majetku, který robo-poradci spravují, v průběhu roku 2021 přesáhne jeden bilion dolarů.

Proč robo-poradce nepoužíváme všichni?

Jedním z hlavních problémů při používání robo-poradců je nedostatek důvěry. A kvůli jejich stávajícím omezením nejde o nepodložené obavy.

„Profesionální finanční poradci potřebují výborné komunikační dovednosti a velkou dávku empatie, takže není pravděpodobné, že by je robo-poradci mohli v brzké budoucnosti nahradit,“ říká Keith Richards, výkonný ředitel Personal Finance Society. Situaci nenahrává ani skutečnost, že robo-poradci umí pokládat pouze relativně jednoduché otázky. Člověk může jít víc do hloubky, podrobně zákazníkovi vysvětlit investiční koncepty a potenciální důsledky investičních rozhodnutí. Takže i když robo-poradci mohou být vhodnými pomocníky pro klienty s jednoduššími požadavky, nejsou ještě natolik pokročilí, aby uměli zvládat složitější finanční situace.

Použití robo-poradce také omezuje vaše možnosti. Například si nemůžete vybrat, do kterých fondů investujete, nebo nemůžete koupit jednotlivé akcie. Nemožnost kupovat akcie však není pro běžného investora takový problém. Pro většinu z nás je lepší využívat indexové fondy, které sledují celkový výkon trhu (jako je například index trhu FTSE 100), než se snažit vybírat jednotlivé akcie, což může být doslova loterie.

A konečně je nutné říct, že robotičtí poradci doopravdy neradí – jen automatizují některé investiční postupy v závislosti na informacích, které jste jim poskytli. Když jim neřeknete, co mají udělat, neudělají to, a nejsou-li naprogramovaní, aby vám položili nějakou otázku, nepoloží ji. Tím pádem si robo-poradci neporadí s něčím nečekaným, což může způsobit problémy, když se vaše finanční situace náhle změní. To totiž vyžaduje kreativitu – dovednost, kterou do algoritmu zatím nikdo naprogramovat neumí. Lidskému finančnímu poradci naopak kreativita musí být vlastní.

Co bude s robotickými poradci dál?

Z toho jasně vyplývá, že lidským poradcům ještě zdaleka neodzvonilo. Navzdory omezením však robotičtí poradci najdou smysluplné uplatnění vedle svých lidských „kolegů“ zejména u klientů s jednoduchými investičními potřebami.

Jednoznačnou výhodou robo-poradců je rozhodně cena. Zatímco lidští finanční poradci si obvykle účtují provizi ve výši nejméně 1 % vámi investované částky, poplatek za robo-poradce se v průměru pohybuje kolem pouhých 0,25 %. Navíc se technologie robo-poradců neustále zlepšují. Je tedy pravděpodobné, že mnohá jejich omezení v příštích letech pominou.

V odvětví rozhodně vládne optimismus. Andrew Firth, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Wealth Wizards, prohlásil: „Vidíme, že budoucnost poradenství je v digitalizaci a nepřetržité dostupnosti. Dokonce se nebojím říct, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude mít svého digitálního poradce každý.“

23.04.2021

Dospělí i děti potřebují digitální úklid, abychom se vyhnuli závislosti na internetu

Dennodenně jsme vystaveni neustálému přísunu informací. Následky mohou být opravdu devastující. Můžeme se dokonce odcizit sami sobě, jak píše publicista Andrew Sullivan ve svém znepokojujícím článku I used to be a human being (Býval jsem lidskou bytostí). „Nikdy nekončící bombardování novinkami, drby a obrázky v nás vyvolalo maniakální závislost na informacích. Mě to zničilo. A vás to může zničit taky,“ konstatuje Sullivan. Doba digitální má své popsané příznaky. Nedaří se nám ponořit do vykonávaných činností. Ztrácíme trpělivost. V posledních letech spatřujeme znatelný pokles empatie u mladých lidí. Empatie není pouze soucit s ostatními, ale zahrnuje též hluboké porozumění druhému. Její pokles lze z velké části připsat neschopnosti mladých lidí orientovat se v online světě, aniž by přitom ztratili přehled o svých skutečných vztazích v reálném čase. Technologie, které nás mají propojovat, tak způsobují odloučení. Mění se to, kým jsme jako jednotlivci, ale také kým jsme jeden druhému.

Čeká nás digitální úklid

Vztah naší kultury k digitálním médii je komplikovaný. Míchá se škodlivé s užitečným. Unavuje nás pocit, že jsme se stali otroky svých zařízení. Ocitáme se v prostoru plném smíšených emocí. Radujeme se nad objevováním inspirativních fotek na Instagramu. Zároveň se užíráme, jak nám notifikace nabourávájí večery s přáteli nebo knihou. Čeká nás digitální úklid. Teprve ten nám poskytne prostor pro ujasnění vlastních hodnot.

Rozšiřování digitálních médií proměnilo způsob, jakým média konzumujeme. To však můžeme vnímat jako výzvu, nikoliv ohrožení. Čtení delších textů nás vede k rozjímání, k hlubokému zamyšlení. Jedná se o projev odolnosti v krajině plné rozptylování. Co s tím?

  • Maximalizujme přínosné informace a odfiltrujme odpad.
  • Co můžeme udělat v reálném světě nepřesouvejme do světa digitálního.
  • Dopřejme si digitální odpočinek.
  • Soustřeďme se delší čas na jednu činnost.
  • Zaměřme se na sebekontrolu.
  • Žijme přítomností - buďme tady a teď, nejen v Insta Story.

Děti ohrožené telefony

Děti jsou závislostí na technologiích ohroženější. Elektronické obrazovky jsou natolik lákavé, že je pro dítě obtížné odvrátit pozornost k něčemu jinému. Sociální sítě pomáhají udržovat děti a dospívající propojené s přáteli a rodinou. Avšak textové zprávy, které dominují komunikaci, neumožňují oční kontakt nebo porozumění emocím skrývajícím se za zprávami. Paradoxně tak mohou sociální sítě podkopávat schopnost dítěte rozvíjet zdravou sociální interakci. Okamžitá dostupnost a přenosnost mobilních zařízení navíc zvyšují pravděpodobnost, že vytlačí lidské interakce a další obohacující činnosti.

Chytré telefony a tablety mohou pomáhat. Hrají například pozitivní roli při odvádění pozornosti dětí během lékařských a chirurgických vyšetření a zákroků. Rodiče však zařízení často používají jako hračku klidu během každodenních rutin, jako jsou procházky, jízda autem a občerstvení v restauraci. Zdlouhavé vystavení elektronickým obrazovkám negativně ovlivňuje vývoj dítěte tím, že vytěsňuje jazykové a herní interakce s blízkými a vrstevníky.

Jaké jsou tři důležité rady pro rodiče?

  • Buďte se svým dítětem hraví a reagujte na něj.
  • Dopřejte sis netechnologické herní zážitky jako je čtení knih, hraní deskových her nebo luštění hlavolamů.
  • Podpořte osobní interakci s vrstevníky, nejlépe venku.

 

Autor: Adam Táborský
Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace