Co je chatbot? Čím se liší od robotického poradce? A proč by vás to mělo zajímat?

Jestli jste si někdy položili podobnou otázku, nebojte se – nejste jediní. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o robotických poradcích a chatbotech včetně toho, jak vám můžou pomoct dnes – i zítra.

Co jsou chatboty a robo-poradci?

Chatbot je počítačový program, který simuluje konverzaci se skutečným člověkem tím, že napodobuje psanou nebo mluvenou řeč. Chatboty fungují na základě algoritmů – souborů naprogramovaných pravidel, kterými se počítače řídí – a jsou navrženy tak, aby rozeznaly, co říkáte, a odpověděly vám co nejpřirozeněji. Mnohé chatboty jsou připojeny k databázi, aby měly přístup k nejrůznějším informacím, jež pak zahrnují do svých odpovědí.

Oproti tomu robotický poradce je digitální platforma, která nabízí automatizované služby finančního plánování s minimálním dohledem člověka nebo úplně bez lidského dohledu. Stejně jako chatboty pracují na základě algoritmů, jsou však (s pomocí finančních odborníků) navrženi k poskytování cílených doporučení vycházejících z informací, které poskytnou uživatelé platformy robotického poradenství.

Definice robo-poradců a chatbotů se často překrývá, protože některé chatboty fungují jako rozhraní mezi robo-poradci a lidmi, kteří je používají. Takže místo vyplňování formulářů a klikání na tlačítka vám takové chatboty umožní prostě si se svým robo-poradcem „promluvit“.

Teď už víte, jaký je rozdíl mezi robo-poradci a chatboty, tak se na ně pojďme podívat podrobněji.

Co chatboty umí?

Chatboty se nejčastěji využívají jako virtuální asistenti zákaznické podpory. Potřebujete-li získat relativně jednoduché informace, jako je zůstatek na vašem bankovním účtu nebo otevírací doba místní pobočky, je dost možné, že vám pomůže právě chatbot.

Komunikace s nevhodně nasazeným chatbotem bývá frustrující, ale při vhodném použití může být chatbot velkým přínosem. Firmám chatboty pomáhají v situacích, kdy převezmou zodpovídání jednoduchých dotazů zákazníků, aby se zaměstnanci mohli plně věnovat klientům se složitějšími problémy a prohlubovat tak jejich důvěru k firmě. Nám ostatním mohou chatboty ušetřit čas. Na konverzaci s chatbotem totiž nemusíme čekat, protože je schopen nám potřebné informace poskytnout okamžitě.

Ale chatboty umí víc než jen odpovídat na dotazy zákazníků. Inovativní aplikace – od zdravotních aplikací, jako je virtuální společník pro lidi s demencí nebo lékařský chatbot, který sleduje zdravotní stav pacienta v čase a pomáhá lékařům lépe diagnostikovat onemocnění, po Disney chatbota, který umožní dětem spolupracovat s králičí policistkou na vyšetřování zločinů v zemi zvířat – ukazují, že chatboty mohou radikálně změnit mnohé stránky našeho života. A i když je tato technologie zatím v počátcích, možná si už brzy budeme organizovat život s pomocí vlastního virtuálního asistenta.

Jak fungují robotičtí poradci?

Betterment, první robo-poradce, vznikl v New Yorku v roce 2008. Při registraci na tomto portálu vyplníte krátký dotazník zaměřený na vaše investice a finanční situaci. Robo-poradce vám na základě těchto informací poskytne přehled o vaší finanční situaci a nabídne přesná doporučení, jak investovat co nejlépe, abyste dosáhli svých finančních cílů. Jeho algoritmy jsou dokonce navrženy tak, abyste na daních z investic neplatili víc, než musíte.

Dnes si můžeme vybírat z mnoha investičních platforem s robo-poradci. Jsou tak pokročilí, že zvládají daleko složitější úkoly, takže stále více lidí může investovat i bez rady finančního odborníka. Někteří robo-poradci doporučují způsoby, jak navyšovat majetek, a automaticky investují nebo vyvažují vaše portfolio, zatímco jiní umí sledovat vaše výdaje a pomohou vám spravovat rozpočet. Nabídka těchto služeb rychle roste, očekává se, že hodnota majetku, který robo-poradci spravují, v průběhu roku 2021 přesáhne jeden bilion dolarů.

Proč robo-poradce nepoužíváme všichni?

Jedním z hlavních problémů při používání robo-poradců je nedostatek důvěry. A kvůli jejich stávajícím omezením nejde o nepodložené obavy.

„Profesionální finanční poradci potřebují výborné komunikační dovednosti a velkou dávku empatie, takže není pravděpodobné, že by je robo-poradci mohli v brzké budoucnosti nahradit,“ říká Keith Richards, výkonný ředitel Personal Finance Society. Situaci nenahrává ani skutečnost, že robo-poradci umí pokládat pouze relativně jednoduché otázky. Člověk může jít víc do hloubky, podrobně zákazníkovi vysvětlit investiční koncepty a potenciální důsledky investičních rozhodnutí. Takže i když robo-poradci mohou být vhodnými pomocníky pro klienty s jednoduššími požadavky, nejsou ještě natolik pokročilí, aby uměli zvládat složitější finanční situace.

Použití robo-poradce také omezuje vaše možnosti. Například si nemůžete vybrat, do kterých fondů investujete, nebo nemůžete koupit jednotlivé akcie. Nemožnost kupovat akcie však není pro běžného investora takový problém. Pro většinu z nás je lepší využívat indexové fondy, které sledují celkový výkon trhu (jako je například index trhu FTSE 100), než se snažit vybírat jednotlivé akcie, což může být doslova loterie.

A konečně je nutné říct, že robotičtí poradci doopravdy neradí – jen automatizují některé investiční postupy v závislosti na informacích, které jste jim poskytli. Když jim neřeknete, co mají udělat, neudělají to, a nejsou-li naprogramovaní, aby vám položili nějakou otázku, nepoloží ji. Tím pádem si robo-poradci neporadí s něčím nečekaným, což může způsobit problémy, když se vaše finanční situace náhle změní. To totiž vyžaduje kreativitu – dovednost, kterou do algoritmu zatím nikdo naprogramovat neumí. Lidskému finančnímu poradci naopak kreativita musí být vlastní.

Co bude s robotickými poradci dál?

Z toho jasně vyplývá, že lidským poradcům ještě zdaleka neodzvonilo. Navzdory omezením však robotičtí poradci najdou smysluplné uplatnění vedle svých lidských „kolegů“ zejména u klientů s jednoduchými investičními potřebami.

Jednoznačnou výhodou robo-poradců je rozhodně cena. Zatímco lidští finanční poradci si obvykle účtují provizi ve výši nejméně 1 % vámi investované částky, poplatek za robo-poradce se v průměru pohybuje kolem pouhých 0,25 %. Navíc se technologie robo-poradců neustále zlepšují. Je tedy pravděpodobné, že mnohá jejich omezení v příštích letech pominou.

V odvětví rozhodně vládne optimismus. Andrew Firth, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Wealth Wizards, prohlásil: „Vidíme, že budoucnost poradenství je v digitalizaci a nepřetržité dostupnosti. Dokonce se nebojím říct, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude mít svého digitálního poradce každý.“

26.05.2022

Chytrá zdravotní péče pro všechny

generali-smart-healthcare-czech-uncompress.gif

 

 

 

Autor: Clare Swatman
Vyberte kategorii