Co je chatbot? Čím se liší od robotického poradce? A proč by vás to mělo zajímat? Jestli jste si někdy položili podobnou otázku, nebojte se – nejste jediní. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o robotických poradcích a chatbotech včetně toho, jak vám můžou pomoct dnes – i zítra.
Chatbot je počítačový program, který simuluje konverzaci se skutečným člověkem tím, že napodobuje psanou nebo mluvenou řeč. Chatboty fungují na základě algoritmů – souborů naprogramovaných pravidel, kterými se počítače řídí – a jsou navrženy tak, aby rozeznaly, co říkáte, a odpověděly vám co nejpřirozeněji. Mnohé chatboty jsou připojeny k databázi, aby měly přístup k nejrůznějším informacím, jež pak zahrnují do svých odpovědí.
Oproti tomu robotický poradce je digitální platforma, která nabízí automatizované služby finančního plánování s minimálním dohledem člověka nebo úplně bez lidského dohledu. Stejně jako chatboty pracují na základě algoritmů, jsou však (s pomocí finančních odborníků) navrženi k poskytování cílených doporučení vycházejících z informací, které poskytnou uživatelé platformy robotického poradenství.
Definice robo-poradců a chatbotů se často překrývá, protože některé chatboty fungují jako rozhraní mezi robo-poradci a lidmi, kteří je používají. Takže místo vyplňování formulářů a klikání na tlačítka vám takové chatboty umožní prostě si se svým robo-poradcem „promluvit“.
Teď už víte, jaký je rozdíl mezi robo-poradci a chatboty, tak se na ně pojďme podívat podrobněji.
Chatboty se nejčastěji využívají jako virtuální asistenti zákaznické podpory. Potřebujete-li získat relativně jednoduché informace, jako je zůstatek na vašem bankovním účtu nebo otevírací doba místní pobočky, je dost možné, že vám pomůže právě chatbot.
Komunikace s nevhodně nasazeným chatbotem bývá frustrující, ale při vhodném použití může být chatbot velkým přínosem. Firmám chatboty pomáhají v situacích, kdy převezmou zodpovídání jednoduchých dotazů zákazníků, aby se zaměstnanci mohli plně věnovat klientům se složitějšími problémy a prohlubovat tak jejich důvěru k firmě. Nám ostatním mohou chatboty ušetřit čas. Na konverzaci s chatbotem totiž nemusíme čekat, protože je schopen nám potřebné informace poskytnout okamžitě.
Ale chatboty umí víc než jen odpovídat na dotazy zákazníků. Inovativní aplikace – od zdravotních aplikací, jako je virtuální společník pro lidi s demencí nebo lékařský chatbot, který sleduje zdravotní stav pacienta v čase a pomáhá lékařům lépe diagnostikovat onemocnění, po Disney chatbota, který umožní dětem spolupracovat s králičí policistkou na vyšetřování zločinů v zemi zvířat – ukazují, že chatboty mohou radikálně změnit mnohé stránky našeho života. A i když je tato technologie zatím v počátcích, možná si už brzy budeme organizovat život s pomocí vlastního virtuálního asistenta.
Betterment, první robo-poradce, vznikl v New Yorku v roce 2008. Při registraci na tomto portálu vyplníte krátký dotazník zaměřený na vaše investice a finanční situaci. Robo-poradce vám na základě těchto informací poskytne přehled o vaší finanční situaci a nabídne přesná doporučení, jak investovat co nejlépe, abyste dosáhli svých finančních cílů. Jeho algoritmy jsou dokonce navrženy tak, abyste na daních z investic neplatili víc, než musíte.
Dnes si můžeme vybírat z mnoha investičních platforem s robo-poradci. Jsou tak pokročilí, že zvládají daleko složitější úkoly, takže stále více lidí může investovat i bez rady finančního odborníka. Někteří robo-poradci doporučují způsoby, jak navyšovat majetek, a automaticky investují nebo vyvažují vaše portfolio, zatímco jiní umí sledovat vaše výdaje a pomohou vám spravovat rozpočet. Nabídka těchto služeb rychle roste, očekává se, že hodnota majetku, který robo-poradci spravují, v průběhu roku 2021 přesáhne jeden bilion dolarů.
Jedním z hlavních problémů při používání robo-poradců je nedostatek důvěry. A kvůli jejich stávajícím omezením nejde o nepodložené obavy.
„Profesionální finanční poradci potřebují výborné komunikační dovednosti a velkou dávku empatie, takže není pravděpodobné, že by je robo-poradci mohli v brzké budoucnosti nahradit,“ říká Keith Richards, výkonný ředitel Personal Finance Society. Situaci nenahrává ani skutečnost, že robo-poradci umí pokládat pouze relativně jednoduché otázky. Člověk může jít víc do hloubky, podrobně zákazníkovi vysvětlit investiční koncepty a potenciální důsledky investičních rozhodnutí. Takže i když robo-poradci mohou být vhodnými pomocníky pro klienty s jednoduššími požadavky, nejsou ještě natolik pokročilí, aby uměli zvládat složitější finanční situace.
Použití robo-poradce také omezuje vaše možnosti. Například si nemůžete vybrat, do kterých fondů investujete, nebo nemůžete koupit jednotlivé akcie. Nemožnost kupovat akcie však není pro běžného investora takový problém. Pro většinu z nás je lepší využívat indexové fondy, které sledují celkový výkon trhu (jako je například index trhu FTSE 100), než se snažit vybírat jednotlivé akcie, což může být doslova loterie.
A konečně je nutné říct, že robotičtí poradci doopravdy neradí – jen automatizují některé investiční postupy v závislosti na informacích, které jste jim poskytli. Když jim neřeknete, co mají udělat, neudělají to, a nejsou-li naprogramovaní, aby vám položili nějakou otázku, nepoloží ji. Tím pádem si robo-poradci neporadí s něčím nečekaným, což může způsobit problémy, když se vaše finanční situace náhle změní. To totiž vyžaduje kreativitu – dovednost, kterou do algoritmu zatím nikdo naprogramovat neumí. Lidskému finančnímu poradci naopak kreativita musí být vlastní.
Z toho jasně vyplývá, že lidským poradcům ještě zdaleka neodzvonilo. Navzdory omezením však robotičtí poradci najdou smysluplné uplatnění vedle svých lidských „kolegů“ zejména u klientů s jednoduchými investičními potřebami.
Jednoznačnou výhodou robo-poradců je rozhodně cena. Zatímco lidští finanční poradci si obvykle účtují provizi ve výši nejméně 1 % vámi investované částky, poplatek za robo-poradce se v průměru pohybuje kolem pouhých 0,25 %. Navíc se technologie robo-poradců neustále zlepšují. Je tedy pravděpodobné, že mnohá jejich omezení v příštích letech pominou.
V odvětví rozhodně vládne optimismus. Andrew Firth, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Wealth Wizards, prohlásil: „Vidíme, že budoucnost poradenství je v digitalizaci a nepřetržité dostupnosti. Dokonce se nebojím říct, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude mít svého digitálního poradce každý.“
V době zvýšeného stresu, kdy je těžší udržet si zaběhlé pracovní návyky a soustředění, se hodí vše, co vám práci z domova usnadní. Ať jde o platformy pro videokonference, aplikace omezující vyrušování nebo technologie pro lepší péči o sebe, které vám pomohou udržet si klidnou a vyrovnanou mysl. Přinášíme vám výběr nejlepších aplikací, které jsou k dispozici.
Najít vhodný způsob komunikace s kolegy a nadřízenými, který se co nejvíc podobá běžnému kontaktu v kanceláři, bývá při práci z domova pěkný oříšek. Tady se hodí aplikace na pořádání videokonferencí, jako jsou Zoom, Google Chat, Whereby a Microsoft Teams. Díky nim budete mít při poradách a online schůzkách s týmem pocit, jako byste byli ve stejné místnosti. Potřebujete-li rychle diskutovat, je tu Slack, skvělá náhrada e-mailu, která podporuje rychlou, přímou komunikaci a umožňuje vám zřizovat různé kanály pro jednotlivé úkoly a projekty.
Chybí vám bílá tabule z kanceláře? Nevadí! Udržujte si přehled o všech úkolech a nadcházejících projektech s aplikacemi virtuálního plánovaní, jako jsou ClickUp, Trello a Sketchboard. Potřebujete-li spolupracovat, sdílejte obrazovku v aplikaci Slack nebo Google meet. Synchronizace kalendářů Google zajistí, aby všichni věděli o nadcházejících termínech, a aplikace využívající cloudová úložiště, jako jsou Google Drive a Dropbox, všem poskytnou bezpečný přístup k souborům.
Doma je tolik věcí, které nás mohou rušit od práce. K nezbytným nástrojům pro úspěšnou práci z domova proto patří aplikace, které vám pomáhají udržet si produktivitu. Spravujte své úkoly v Todoist, sledujte čas věnovaný práci v aplikaci Toggl a omezte prokrastinaci např. na Facebooku s aplikacemi Serene nebo Self Control. Ti, kdo se snadněji soustředí při zvukové kulise, by měli vyzkoušet aplikace jako Noisli, Rainy Mood nebo Brain.fm, které jim pomohou udržet pozornost a nasazení. A pokud zjistíte, že vás od práce odvádějí zajímavé články nebo zprávy, uložte si je do aplikace Pocket a přečtěte si je později.
Přečtěte si další články na webu Generali Česká Profi.
Přinášíme inspiraci a čerstvý pohled na trendy v pojišťovnictví a byznysu.
I když má práce z domova mnoho výhod, může být těžké přepnout na konci pracovní doby zpět do domácího režimu – zejména pokud nemáte samostatnou pracovnu. Proto je při delší práci z domova nesmírně důležité nezanedbávat duševní zdraví a tělesné cvičení, které vám umožní nabrat síly k další práci. Dělejte si pravidelné přestávky a čas, který jste dříve trávili obědem s kolegy nebo cestou do práce či domů, věnujte cvičení nebo meditaci.
Využijte k tomu aplikace jako Fiit, Sweat nebo Melissa Wood Health, které nabízí širokou paletu cvičení a tréninků. Headspace vám zase pomůže s meditací. Svá oblíbená studia a trenéry můžete sledovat na IGTV, kam často nahrávají bezplatné živé lekce, které si později můžete znovu přehrát.
Přečtěte si