Ke svému autu míváme často téměř osobní vztah, je naším parťákem, naší pýchou i radostí, ale také naší vizitkou. I proto je důležité ho udržovat v čistotě. Dobře umyté auto vypadá skvěle a pravidelná očista navíc prodlužuje jeho životnost. Ačkoliv se zdá, že se jedná o zcela banální záležitost, mnozí řidiči dělají při mytí chyby, které napáchají víc škody než užitku. Proto jsme se pro vás rozhodli připravit podrobný návod a upozornit na nešvary, kterých byste se měli vyvarovat.

Dříve než začneme, je třeba se připravit. Budete potřebovat dva kbelíky vody. Jeden pouze s čistou vodou, ve kterém vždy houbu nebo mikroutěrku vypláchnete a pak ji ve vedlejším kbelíku s čistou vodou a šamponem zbavíme také jemnějších nečistot. Velkou jemnou houbu nebo raději žínku s mikrovlákny k mytí karoserie a ještě jednu k mytí kol. Dále je třeba si připravit starý zubní kartáček, který nám pomůže dostat se i do hůře dostupných míst, mikroutěrku na mytí předního skla a oken, hadřík na čištění palubní desky a interiérových plastů a utěrku na sušení a leštění karoserie. Samozřejmě je třeba vybrat také vhodné čistící prostředky. Jejich výběru se budeme věnovat v jednotlivých bodech. V neposlední řadě si před započetím mytí nezapomeňte sundat prstýnky a hodinky a ujistěte se, kde máte zipy. Stačí jediný neopatrný pohyb a můžete ošklivě poškodit lak. A ještě jedna dobrá rada: Pro mytí auta si vždy vybírejte stinné místo, jelikož na přímém slunci voda i čistící prostředky příliš rychle zaschnou a zanechávají na laku mapy.

Předmytí je základ

Nejprve je třeba auto důkladně předmýt. Kdybychom se pustili rovnou do mytí, pevné nečistoty by mohly poškrábat lak. Špínu na autě je třeba rozpustit. K tomu ideálně poslouží aktivní pěna, kterou naneseme pomocí kartáčového nástavce na wapce a která se dostane i do hůře přístupných míst. Lze však použít i jiné aktivní přípravky, které na auto jednoduše nastříkáme a necháme působit. Zvláštní pozornost věnujeme ráfkům, za kterými se často drží větší nános nečistot. Tady si můžeme pomoci zubním kartáčkem nebo měkkým štětcem. Následně auto ostříkáme proudem vody wapkou nebo hadicí. Postupujeme od střechy směrem dolů. Nesmíme zapomenout na podběhy, kde se drží velké množství nečistot, které mohou především u starších vozů způsobovat předčasnou korozi. 

S důkladným mytím začínáme u kol

Nános prachu z brzdových destiček a další nečistoty mohou snížit životnost a výkon kol, a proto si zaslouží samostatnou péči. Při mytí kol dochází k nastříkání špíny na lak vozu, a je proto vhodné začít právě od nich. Budeme potřebovat velkou houbu nebo žínku, starý kartáček na zuby, dva kbelíky vody a speciální čistič na kola. Při výběru je důležité dbát na to, aby neobsahoval kyselé roztoky, které mohou kola poškodit. Čistič naneseme po celém obvodu kola a necháme několik minut působit. Pomocí houby nebo žínky důkladně omyjeme celou pneumatiku a kartáčkem očistíme silnější nánosy špíny či těžko dostupná místa. Následně kolo opláchneme proudem vody. 

Upozornění: Houbu či žínku, kterou jsme použili na mytí kol nemůžeme použít na mytí karoserie! Prach z brzdových destiček totiž obsahuje pevné části, které se v houbě či žínce mohou uchytit a mohly by výrazně poškodit lak.

Čelní sklo a boční a zadní okna

K mytí oken a čelního skla potřebujeme speciální čistič na mytí skel aut a mikroutěrku nebo hadřík. Běžné prostředky na mytí oken v domácnosti nejsou vhodné, jelikož mohou poničit zabarvení skel a vysušit gumové těsnění. Jednoduše nastříkáme roztok na skla vozidla a suchým hadříkem je krouživými pohyby vytřeme do sucha.

Při mytí čelního skla opatrně zvedneme stěrače. Nastříkáme čistič na jednu polovinu čelního skla a krouživými pohyby vytřeme do sucha. Stejný postup opakujeme na druhé polovině. Následně čistým hadříkem sklo vyleštíme.

Mytí karoserie

Toto je nejuspokojivější část celého procesu! Je třeba používat speciální auto šampon, protože domácí prostředky mohou způsobit poškození laku. Každý výrobek je jiný, a proto je důležité si před použitím pečlivě přečíst návod k použití. Obecně se dá říci, že šampon smícháme s teplou vodou a omyjeme auto houbou či utěrkou s mikrovláknem. Následně auto opět opláchneme proudem vody.

Častou chybou je nechávat auto samovolně uschnout. Na povrchu pak zůstávají viditelné mapy. Proto je důležité karoserii vysušit a ideálně ještě opatřit ochranným voskem, který důkladně rozleštíme.

Sedadla a palubní deska

Čištění interiéru je jednoduché. Nejprve vyndáme rohožky a uklidíme veškeré pevné nečistoty a odpadky. Pak v autě vysbíráme všechny odpadky a větší pevné nečistoty. Následně omyjeme palubní desku a plastové části vozu, včetně volantu, vlažnou vodou a následně ošetříme přípravkem na obnovu plastů. Pro umytí oken zevnitř opět použijeme čistič na skla aut. Nakonec vše, včetně rohožek, důkladně vysajeme vysavačem. Nesmíme zapomenout na mezery mezi sedačkami. Čalounění pak vyčistíme tepovačem a ještě jednou důkladně vysajeme.  

Pečlivé umytí auta vyžaduje čas a energii a těch se často nedostává. Proto je dobré si usnadnit práci tím, že se čistotě auta budeme věnovat každý den. Stačí mít po ruce vlhčené ubrousky a sáček na odpadky. Dobrou službu nám prokáže i občasná návštěva automyčky. Ručnímu mytí se však nic nevyrovná.

 

17.05.2021

Množství zvířat sražených auty klesá, nebezpečí je ale pořád velké. Víte, na co si dát pozor?

„Už loni na jaře data prokázala, že kvůli epidemickým opatřením došlo ke snížení počtu srážek se zvěří na českých silnicích. To se opakovalo i na podzim a v zimě, kdy se vlivem vládních opatření intenzita dopravy opět snížila – ačkoliv už ne tak významně, jako na jaře. K poklesu četnosti srážek se zvěří ale došlo i tak,“ vysvětluje Michal Bíl, expert na problematiku srážek se zvěří z Centra dopravního výzkumu. Zatímco mezi říjnem 2019 a březnem 2020 došlo na českých silnicích k 6 980 nehodám, letos bylo v tomto období evidováno 5 776 srážek.

„Ačkoliv se číslo meziročně snížilo, stále zůstává vysoké. Jasně tak potvrzuje, že střety se zvěří jsou na českých silnicích trvale přítomným problémem, jehož následky přináší škody v řádech stovek milionů korun,“ upozorňuje Patrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí motorových vozidel v Generali České pojišťovně. K množství srážek přispívá také fakt, že spárkatá i další zvěř je v české krajině na většině míst přemnožená.

Dražší auta, vyšší škoda

Ačkoliv počet těchto nehod meziročně klesl, škoda za střet vozidla se zvěří v čase roste. „Výše škod se zvyšuje pravidelně – spolu s tím, jak Češi jezdí novějšími a dražšími vozy. Průměrná škoda za období října 2020 – března 2021 činila 41 000 korun. Evidujeme však i takové střety, za jejichž opravu pojišťovna vyplatila i 800 tisíc korun,“ uvádí Patrik Nauš z Generali České pojišťovny. Celkově pojišťovna za střety se zvěří řidičům vyplatila v uvedeném období přes 167 milionů korun. „Naši klienti škody řeší v drtivé většině případů z havarijního pojištění, ale možností je i připojištění střetu se zvěří, které se sjednává k povinnému ručení,“ dodává Patrik Nauš.

 Podle dat Centra dopravního výzkumu končí pod koly automobilů na českých silnicích nejčastěji srnci, a to až z 80 procent (za celý rok 2020 je evidováno 6636 sražených kusů). Časté jsou srážky také s prasetem divokým (662 kusů za rok 2020) nebo zajícem (162 za rok 2020). Reálně jsou ale počty až o polovinu vyšší, protože zdaleka ne všechny srážky se dostanou do policejních statistik.

Srna-Index

Po žních a na podzim hrozí vyšší riziko 

„Doprava se neustále zahušťuje a navíc chování mnoha řidičů absolutně nebere v potaz zvěř, která se v naší krajině vyskytuje. Velké množství sražené srnčí zvěře je dáno kamionovou dopravou v nočních hodinách,“ komentuje situaci Miloš Fischer z Českomoravské myslivecké jednoty. Podle jeho slov musí být řidiči v případě divokých prasat zvlášť na pozoru zejména v noci, kdy tato zvěř vychází za potravou a je podstatně hůře vidět. „Největší počet srážek je po žních a celý podzim,“ doplňuje Fischer. Roste také počet srážek s jelení zvěří, které v lesích přibývá.

 Výše škod je přitom do značné míry závislá na tom, s jakým zvířetem se auto srazí. Nejnákladnější bývají škody způsobené srážkou s prasetem divokým. Nejvíce pak pojišťovna vyplácí za opravy vozidel z kategorie SUV. 

 Na cestách musí každý řidič myslet nejenom na motorizované účastníky silničního provozu, ale také na obyvatele oblastí, skrze které auta projíždí. V zalesněných oblastech vždy počítejte s možností nečekané situace. Dost možná díky tomu zachráníte srnčí rodinku i vlastní auto. 

 

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace