Ke svému autu míváme často téměř osobní vztah, je naším parťákem, naší pýchou i radostí, ale také naší vizitkou. I proto je důležité ho udržovat v čistotě. Dobře umyté auto vypadá skvěle a pravidelná očista navíc prodlužuje jeho životnost. Ačkoliv se zdá, že se jedná o zcela banální záležitost, mnozí řidiči dělají při mytí chyby, které napáchají víc škody než užitku. Proto jsme se pro vás rozhodli připravit podrobný návod a upozornit na nešvary, kterých byste se měli vyvarovat.
Dříve než začneme, je třeba se připravit. Budete potřebovat dva kbelíky vody. Jeden pouze s čistou vodou, ve kterém vždy houbu nebo mikroutěrku vypláchnete a pak ji ve vedlejším kbelíku s čistou vodou a šamponem zbavíme také jemnějších nečistot. Velkou jemnou houbu nebo raději žínku s mikrovlákny k mytí karoserie a ještě jednu k mytí kol. Dále je třeba si připravit starý zubní kartáček, který nám pomůže dostat se i do hůře dostupných míst, mikroutěrku na mytí předního skla a oken, hadřík na čištění palubní desky a interiérových plastů a utěrku na sušení a leštění karoserie. Samozřejmě je třeba vybrat také vhodné čistící prostředky. Jejich výběru se budeme věnovat v jednotlivých bodech. V neposlední řadě si před započetím mytí nezapomeňte sundat prstýnky a hodinky a ujistěte se, kde máte zipy. Stačí jediný neopatrný pohyb a můžete ošklivě poškodit lak. A ještě jedna dobrá rada: Pro mytí auta si vždy vybírejte stinné místo, jelikož na přímém slunci voda i čistící prostředky příliš rychle zaschnou a zanechávají na laku mapy.
Nejprve je třeba auto důkladně předmýt. Kdybychom se pustili rovnou do mytí, pevné nečistoty by mohly poškrábat lak. Špínu na autě je třeba rozpustit. K tomu ideálně poslouží aktivní pěna, kterou naneseme pomocí kartáčového nástavce na wapce a která se dostane i do hůře přístupných míst. Lze však použít i jiné aktivní přípravky, které na auto jednoduše nastříkáme a necháme působit. Zvláštní pozornost věnujeme ráfkům, za kterými se často drží větší nános nečistot. Tady si můžeme pomoci zubním kartáčkem nebo měkkým štětcem. Následně auto ostříkáme proudem vody wapkou nebo hadicí. Postupujeme od střechy směrem dolů. Nesmíme zapomenout na podběhy, kde se drží velké množství nečistot, které mohou především u starších vozů způsobovat předčasnou korozi.
Nános prachu z brzdových destiček a další nečistoty mohou snížit životnost a výkon kol, a proto si zaslouží samostatnou péči. Při mytí kol dochází k nastříkání špíny na lak vozu, a je proto vhodné začít právě od nich. Budeme potřebovat velkou houbu nebo žínku, starý kartáček na zuby, dva kbelíky vody a speciální čistič na kola. Při výběru je důležité dbát na to, aby neobsahoval kyselé roztoky, které mohou kola poškodit. Čistič naneseme po celém obvodu kola a necháme několik minut působit. Pomocí houby nebo žínky důkladně omyjeme celou pneumatiku a kartáčkem očistíme silnější nánosy špíny či těžko dostupná místa. Následně kolo opláchneme proudem vody.
Upozornění: Houbu či žínku, kterou jsme použili na mytí kol nemůžeme použít na mytí karoserie! Prach z brzdových destiček totiž obsahuje pevné části, které se v houbě či žínce mohou uchytit a mohly by výrazně poškodit lak.
K mytí oken a čelního skla potřebujeme speciální čistič na mytí skel aut a mikroutěrku nebo hadřík. Běžné prostředky na mytí oken v domácnosti nejsou vhodné, jelikož mohou poničit zabarvení skel a vysušit gumové těsnění. Jednoduše nastříkáme roztok na skla vozidla a suchým hadříkem je krouživými pohyby vytřeme do sucha.
Při mytí čelního skla opatrně zvedneme stěrače. Nastříkáme čistič na jednu polovinu čelního skla a krouživými pohyby vytřeme do sucha. Stejný postup opakujeme na druhé polovině. Následně čistým hadříkem sklo vyleštíme.
Toto je nejuspokojivější část celého procesu! Je třeba používat speciální auto šampon, protože domácí prostředky mohou způsobit poškození laku. Každý výrobek je jiný, a proto je důležité si před použitím pečlivě přečíst návod k použití. Obecně se dá říci, že šampon smícháme s teplou vodou a omyjeme auto houbou či utěrkou s mikrovláknem. Následně auto opět opláchneme proudem vody.
Častou chybou je nechávat auto samovolně uschnout. Na povrchu pak zůstávají viditelné mapy. Proto je důležité karoserii vysušit a ideálně ještě opatřit ochranným voskem, který důkladně rozleštíme.
Čištění interiéru je jednoduché. Nejprve vyndáme rohožky a uklidíme veškeré pevné nečistoty a odpadky. Pak v autě vysbíráme všechny odpadky a větší pevné nečistoty. Následně omyjeme palubní desku a plastové části vozu, včetně volantu, vlažnou vodou a následně ošetříme přípravkem na obnovu plastů. Pro umytí oken zevnitř opět použijeme čistič na skla aut. Nakonec vše, včetně rohožek, důkladně vysajeme vysavačem. Nesmíme zapomenout na mezery mezi sedačkami. Čalounění pak vyčistíme tepovačem a ještě jednou důkladně vysajeme.
Pečlivé umytí auta vyžaduje čas a energii a těch se často nedostává. Proto je dobré si usnadnit práci tím, že se čistotě auta budeme věnovat každý den. Stačí mít po ruce vlhčené ubrousky a sáček na odpadky. Dobrou službu nám prokáže i občasná návštěva automyčky. Ručnímu mytí se však nic nevyrovná.
Co pro vás znamená, když se posadíte na motorku?
Je to určitý pocit svobody, ale zároveň i velké zodpovědnosti. Kdybych jezdila na pláži s větrem ve vlasech, je to určitě lepší zážitek než kličkovat po Praze v zácpě. Ale cítit ten letní vánek, rozkvetlé stromy a pozorovat kolemjdoucí i jedoucí je takový krásný nepřenosný pocit, který zažijete jen párkrát do roka a rozhodně stojí za to.
Jste radši na sedadle spolujezdce, nebo řidiče?
Zásadně řidič. Připadám si totiž pak vzadu se svýma 180 centimetry jako vosa na bonbonu (smích). Jako spolujezdec jsem projela celé Bali a kus Thajska a musím říct, že na dlouhé tratě to spolujezdec nemá úplně komfortní. Naposledy jsem jela vzadu s manželem na ostrově Fuerteventura a pocítila jsem nepohodlí nejen fyzicky, ale i v tom, že nemůžu rozhodovat o směru trasy.
A kam se ráda projíždíte? Na zmrzku, na výlet nebo jako alternativu na běžné ježdění?
S dítětem už moc není čas na jakoukoliv romantiku, takže většinou se jedná o rychlé přesuny, schůzky v centru nebo na nějaké zkrášlovací procedury, ale teda zmrzlinu si u toho taky ráda dám.
Říkáte o sobě, že s narozením vaší dcerky se trochu bojíte řídit. Jak se změnilo Vaše nahlížení na bezpečnost nejen za poslední čtyři roky?
Na Vespě jezdím po Praze už více než 10 let a posledních pár let jsem vynechala hlavně z praktického důvodu, protože dítě na motorce úplně není kam dát, že jo. Ale přiznávám, že jsem i více opatrná na sebe. Neměla jsem sice na motorce žádnou vážnější nehodu, ale nemůžu ovlivnit ostatní účastníky provozu, a tak jsem výjezdy na motorce poslední roky trochu minimalizovala.
Co pro vás znamená pojištění? Je to cesta, jak si užívat a zůstat svá, zatímco jste zároveň zodpovědná?
Když jsem byla mladší, pojištění jsem tolik neřešila. Poté, když jsem spadla na paraglidingu ze srázu a začala se více zajímat o adrenalinové sporty, byla jsem okolím tak trochu donucena řešit i jiné než klasické pojištění. Můj manžel, po pár letech soužití a zkušeností se mnou, udělal raději pojištění na všechno včetně domácnosti. (smích)
Je pro vás nyní důležité mít i havarijní pojištění, a ne jen povinné?
Určitě ano. Pro mě je už i to havarijní vlastně tak trochu povinné. Hodně cestujeme a vždycky si v zahraničí připlatíme plné pojištění, protože nechceme nic riskovat.
S tím se pojí to, jestli radši pro jízdu volíte Vespu než auto jako ekologičtější variantu?
Máme elektrické auto, které nabíjíme z obnovitelných zdrojů, a proto je můj sen do budoucna přejít na ekologičtější verzi i u motorky. Často využívám na krátké přejezdy i sdílené elektro motorky, jen je poslední dobou problém s parkováním. Nedají se bohužel vrátit kdekoliv, zejména v centru Prahy, a tak si občas raději vyjedu na kole, což je vůbec nejlepší možnost a dělám tak něco nejen pro planetu, ale i svoje zdraví.
Zažila jste někdy nějaké situace s motorkou, na které vzpomínáte, ať už to byly příjemné, nebo nebezpečné chvíle?
Příjemných je naštěstí pořád víc. Hlavně když jsem třeba odvážela svoje mírně ovíněné kamarádky z náplavky. Jednou jsem dokonce musela se zlomeným zápěstím dořídit do nemocnice. Spadla jsem ve Stromovce na longboardu a zhodnotila jako nejrychlejší řešení odvést se sama, ale byla to pravá ruka a tu bolest nahoru po Veletržní ulici cítím v žilách dodnes.
Když by o vás přátelé vyprávěli nějaké zážitky, na co si vzpomenou ve spojitosti s motorkou?
Těch bude asi víc. Hlavně mám celoživotní problém dát motorku na stojan, takže jsem častokrát přišla zpátky ke své ležící zvertikalizované Vespě někde na Národní třídě a kolemjdoucí mi museli pomáhat motorku zvednout. Taky jsem častokrát vjela někam, kam jsem neměla. Třeba na koupaliště v Divoké Šárce, kde jsem vyfasovala zcela oprávněně pokutu, ale chybami se člověk učí a možná proto už vyjíždím jen velmi slavnostně a hlavně nepodceňuji outfit. Už žádné rozevláté sukýnky ani děrovaný svetřík, ale koženou bundu, rukavice, pevné boty a vždycky zapnutou helmu.
Po zadání kódu Nikol25 máte do 14. června 2023 25% slevu na sjednání pojištění Vaší motorky - více informací naleznete na Generali Česká v sekci Pojištění motocyklu.