01.10.2020

Přechod na zimní čas způsobuje častější střety aut se zvěří

Střety aut se zvěří zaznamenáváme celoročně. Zvířata jsou statisticky druhými nejčastějšími viníky dopravních nehod (po řidičích samotných). Pravdou ale zůstává, že poměrně výrazný nárůst případů, kdy na silnici narazí vozidlo do zvířete, nastává v říjnu. To se totiž mění letní čas na zimní.

Zvířata si samozřejmě hodinky nepřetáčí, takže za potravou vyráží den co den v přibližně stejný čas. Nezáleží jim na tom, jestli je na hodinách už 7 nebo teprve 6. Lidé se naopak ale nově nastaveným časem řídí, takže se dopravní špička na vozovce logicky o hodinu posune. Tím se přiblíží k době, kdy zvěř vyráží za potravou.   

Co můžu jako řidič proti takové nehodě dělat?

Pokud se ptáte, jak se dá těmto nehodám vyhnout, odpověď není jednoduchá. Samozřejmě je na místě velká opatrnost, hlavně v úsecích se zvýšeným výskytem zvěře, jako jsou lesy atd. Pokud někde uvidíte jedno zvíře, je velmi pravděpodobné, že kolem sebe bude mít kusy další. Jenomže ani pokud jedete opatrně, nic vám nezaručí, že vám nějaká ta srnka pod kola neskočí.

Ze statistik vyplývá také to, že riziko střetu je nejvyšší dvě hodiny po západu slunce a hodinu před jeho východem. Zcela nejhorší je pak situace kolem 22. hodiny. Jistá možnost je tedy vyhýbat se cestování v těchto časech. Ani to ale není 100% řešení.

Zbývá tedy doufat, že se vám střety se zvěří vyhnou. Každopádně se ale vyplatí pojistit si proti těmto případům vozidlo. Nehoda pak alespoň nezabolí vaši peněženku tak moc, jako zabolela dané zvíře a plechy automobilu. Průměrná výše škody na vozidle po střetu s lesní zvěří je 40 000 Kč. V našich podmínkách takovéto pojištění opravdu dává smysl.

Jak se při střetu se zvířetem správně zachovat?

Ani na tuto otázku bohužel neexistuje univerzální rada. Jestliže už nejde střetu zabránit, je nejlepší prudce brzdit a držet volant ve směru jízdy. Pokud byste se snažili auto strhnout na bok, hrozí daleko větší riziko střetu se stromem nebo protijedoucím vozidlem. Náraz do srnky zpravidla nebývá tak tragický, jako náraz do vozu jedoucího proti vám osmdesátikilometrovou rychlostí.

Zvířata se po srážce chovají různě. Některá utečou, některá ztuhnou, zůstanou ležet, či začnou být agresivní. Po srážce samotné je tedy potřeba zachovat se dle situace. Základem je:

  • Zapnout výstražná světla, postavit výstražný trojúhelník
  • Zavolat pomoc – záchrannou službu (v případě jakéhokoli zranění) a policii, která se o zbytek postará
  • Kontaktovat asistenční linku pojišťovny – aby vám mohli později vyplatit pojistku
  • V žádném případě nemanipulovat se zraněnou zvěří – neodklízet ze silnice a už vůbec neodvážet pryč

Pachové ohradníky mohou riziko nehod snížit

Jedna možnost, jak redukovat riziko střetu vozidel se zvěří je instalovat u vybraných silnic pachové ohradníky. Jedná se o prvky opatřené pachem predátorů, které zvěř odpuzují a dosahují účinnosti až 80 %. Prostřednictvím takových opatření v ČR pomáhá i nadace pojišťovny Generali Česká pojištovna. Například na Vysočině už pachové ohradníky chrání řidiče i zvířata na 100 km silnic.

 

Sjednejte si pojištění vozidel od Generali Česká pojištovna a získejte komplexní ochranu vozidla včetně asistenčních služeb. 

04.07.2021

Trenérka Generali radí: 15 tipů pro zachování motivace po běžeckém závodě

 

Po týdnech příprav jste konečně odběhli závod, na který jste trénovali. Blahopřejeme! Ale cíl máte splněný, tak jak si udržet motivaci a pokračovat v běhání? 

 

Kvalifikovaná běžecká trenérka a zkušená vytrvalostní běžkyně Hannah Raynerová doporučuje, abyste si před rozhodováním o dalších krocích dali krátkou přestávku. 

 

„Je normální, že běžci mají pár dní po závodech splín, zvláště když v období přípravy prakticky nemysleli na nic jiného,“ říká.

 

„Pokud jste usilovně trénovali, opravdu musíte tělu i hlavě dopřát zasloužený odpočinek, než začnete plánovat, co dál. Dvou až šestitýdenní pauza od běhání (podle toho, na jaké vzdálenosti jste závodili) vám umožní plně se zotavit a nabrat síly. I během ní můžete zůstat aktivní a věnovat se chůzi, jízdě na kole nebo plavání.

 

„Využijte ten nezbytný čas po překonání cílové čáry k přemýšlení, kam se vaše běhání bude dál ubírat,“ radí Hannah Raynerová.

 

Toto jsou její tipy, jak si udržet nadšení pro běh i po závodě:

 

1. Znovu si projděte svůj zážitek

Rozeberte si, co se vám líbilo a s čím jste se naopak potýkali, a podle toho se rozhodujte, jakou další běžeckou výzvu před sebe postavíte. Například baví-li vás závodění, přihlaste se na další závod na stejnou vzdálenost. Pokud si troufáte, přeskočte z pětikilometrové trasy na desetikilometrovou nebo i delší. Pamatujte však, že pokrok v běhání neznamená jen navyšovat si počet uběhnutých kilometrů. 

 

2. Najděte si tým…

Jestli jste dřív běhali převážně sami, uvažujte o vstupu do místního běžeckého klubu nebo do skupiny na sociálních sítích. Nejen že vás ostatní budou motivovat, navíc vás může těšit čas strávený s lidmi, kteří mají stejný zájem jako vy.

 

3. ...nebo parťáka

Pokud vás velká skupina neláká, najděte si běžeckého partnera a domluvte si pravidelné dny a časy, kdy spolu budete běhat. Je mnohem těžší vynechat trénink, když na vás spoléhá někdo další.

 

4. Objevujte nové trasy

Najděte si nová místa na běhání. Oblíbené běžecké aplikace, jako jsou Endomondo, MapMyRun a Strava (běžně používaná i cyklisty) často nabízejí nové trasy, které byste jinak neobjevili.

 

5. Vytyčte si nový cíl

Najděte si další závod, který vás láká něčím jiným než ten předchozí. Tentokrát si třeba zvolte jinou vzdálenost nebo terén. Pokud jste naposledy běželi silniční závod, zkuste nyní cross-country nebo naopak.

 

6. Hýčkejte se

Za doběhnutí předchozího závodu se odměňte nákupem nového vybavení. Ať to budou nové běžecké boty nebo jen funkční ponožky, povzbudí vás k tomu, abyste je rychle vyzkoušeli.  

 

7. Stanovte si pravidelné malé cíle

Běžecké aplikace jako Strava nejen zaznamenávají vaše běhy, ale také vás vybízejí k nejrůznějším zábavným výzvám. Mohou to být milníky co do počtu kilometrů, které uběhnete za měsíc, nebo pro ty soutěživější snaha zaběhnout nejrychlejší čas na nějaké místní trase.

 

8. Snažte se, aby vás to bavilo

Pamatujte, že při běhání se dá báječně poslouchat. Sestavte si nový playlist nebo si stáhněte podcasty či audioknihy, které vás budou motivovat zase vyběhnout na trasu a polykat kilometry. 

 

9. Kombinujte úkoly

Začleňte si běh do běžného života jako součást každodenní rutiny. Například místo oblíbené procházky se jděte se psem proběhnout, nebo doneste balíček na poštu poklusem.

 

10. Rozběhněte se za hranice

Spojte příští závod s dovolenou a vyberte si nějakou běžeckou akci v Evropě nebo ještě dál. Co třeba Běh noční BudapeštíMnichovský maraton nebo Greece Race for the Cure?

 

11. Pracujte na svých slabých stránkách

Využijte čas po závodě ke zlepšení běhu. Chcete-li být například rychlejší, zařaďte si do pravidelných běhů jednoduché drobné výzvy – třeba tu a tam zasprintujte od jedné pouliční lampy k druhé.

 

12. Vytvořte z běhání návyk

Začněte chodit běhat každý den bez ohledu na okolnosti. Běhejte minimálně půl hodiny nebo uběhněte alespoň pět kilometrů, podle toho, co se vám povede dřív. 

 

13. Pomáhejte druhým

Pokud jste poslední závod běželi pro sebe, tentokrát se zapojte do nějakého běhu pro charitativní účely. Bohulibý cíl vám pomůže udržet si motivaci a nevzdávat to!

 

14. Střídejte sporty

Běhání nemusí být vaší jedinou sportovní aktivitou. Zařaďte do svého tréninkového plánu také jízdu na kole nebo plavání. Střed těla a svaly, které potřebujete pro stabilitu při běhu, zase posílíte zvedáním činek nebo cvičením Pilates.

 

15. Inspirujte se

Podívejte se na nějaký film o běhání, třeba na česko-britský snímek Atlet, nebo si přečtěte knihu Haruki Murakamiho O čem mluvím, když mluvím o běhání či inspirativní příběh Reného Kujana Běhej, dokud můžeš. Ženy ocení tituly jako Deník běžkyně v nejlepších letech Zuzany Součkové nebo Když běhá žena Alexandry Heminsleyové. S načerpanou inspirací opět zatoužíte vyběhnout na trasu.

 

 

 

 

 

Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace