23.08.2019

Jak zabránit utonutí? Možností prevence je celá řada

Utonutí není jen rizikem u neplavců, právě naopak – ve 40 % případů se jedná o zkušené plavce. Většinou k němu však dochází zcela zbytečně, na vině jsou nejen přeceněné síly, ale i lehkovážnost.

Největším problémem je zřejmě požití alkoholu, který má na smrti utonutím snad největší podíl, mnohdy se však jedná „jen“ o přecenění vlastních sil či zdravotní komplikace. Není však výjimkou ani to, kdy dojde k topení dítěte kvůli nepozornosti rodičů.

Člověku, u kterého dochází k topení, se pokoušíme hodit předmět, který se jen tak snadno neponoří – typicky větve, PET lahve apod., voláme na číslo 112 a v případě potřeby zahajujeme resuscitaci. Během roku v Česku přitom zemře kvůli utonutí více jak 200 lidí.

Jak se účinně bránit?

  • Neužívejte před koupáním žádného alkoholu.
  • Určete si své limity.
  • Mějte neustálý přehled o činnosti svých dětí.
  • Neskákejte do vody, pokud nevíte, co vás v ní čeká.
  • Neomezujte svým plaváním lodě a čluny v okolí.

Pravidelný pitný režim je v létě extrémně důležitý. Nepodceňujte proto riziko dehydratace!

Pod pojmem „dehydratace“ rozumíme především buď snížený příjem či zvýšenou ztrátu tekutin v těle. V prvním případě se jedná o nedostatečný pitný režim, ve druhém o průjem či zvracení, v jejichž důsledku se z těla ztrácí potřebná voda.

Tento problém je aktuální především v letních měsících, kdy dochází vlivem vysokých teplot k rychlejšímu úbytku vody v těle. Většinou se jedná o pocit žízně, zvýšenou únavu, bolesti hlavy, závratě nebo nedostatečné pocení.

Nejlépe se dehydrataci vyhneme dostatečným pitným režimem – volit bychom měli náš oblíbený nápoj, lehce oslazený čaj, minerálku bez bublin apod. Návštěvu lékaře bychom měli zvážit zejména v případech, pokud trpíme výrazným průjmem či vyzvracením čehokoli, co pozřeme.

Na co nezapomínat?

  • Pít bychom měli pravidelně a v dostatečné míře.
  • Neměli bychom pít až tehdy, kdy opravdu cítíme žízeň.
  • Ideálně bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin denně.

 

16.06.2022

Neobvyklé sporty, které vám protáhnou tělo a budou vás bavit

Chodit do posilovny nebo běhat může člověku časem připadat monotónní a najít motivaci k chůzi na trenažéru po náročném dnu v práci je pak dvakrát obtížnější. Pojďme si představit zábavné sporty, které oživí váš cvičební program a umožní vám udržet si kondici, aniž byste pohyb museli vnímat jako nutné zlo.

Například golf. Tento kdysi pozapomenutý sport si u nás získává stále větší oblibu. Provozuje se v přírodě, protáhnete při něm nejen horní polovinu těla, ale i nohy při obcházení jamek. Golf vyžaduje soustředění a velkou pečlivost při vedení pohybu. Důkladně si při něm vyčistíte hlavu a odreagujete se od každodenních starostí.

Nebo byste raději něco dynamičtějšího? Zkuste squash. Hra v rychlém tempu vás zahřeje, procvičí celé tělo a s litry potu vyplaví z těla i všechen stres a únavu po náročném dni v práci. 

Na další zajímavé sporty se podívejte v naší infografice. 

generali-unusual-sport.gif

 

Vyberte kategorii