Video

Jak zabránit utonutí? Možností prevence je celá řada

Utonutí není jen rizikem u neplavců, právě naopak – ve 40 % případů se jedná o zkušené plavce. Většinou k němu však dochází zcela zbytečně, na vině jsou nejen přeceněné síly, ale i lehkovážnost.


Největším problémem je zřejmě požití alkoholu, který má na smrti utonutím snad největší podíl, mnohdy se však jedná „jen“ o přecenění vlastních sil či zdravotní komplikace. Není však výjimkou ani to, kdy dojde k topení dítěte kvůli nepozornosti rodičů.

Člověku, u kterého dochází k topení, se pokoušíme hodit předmět, který se jen tak snadno neponoří – typicky větve, PET lahve apod., voláme na číslo 112 a v případě potřeby zahajujeme resuscitaci. Během roku v Česku přitom zemře kvůli utonutí více jak 200 lidí.

Jak se účinně bránit?

  • Neužívejte před koupáním žádného alkoholu.
  • Určete si své limity.
  • Mějte neustálý přehled o činnosti svých dětí.
  • Neskákejte do vody, pokud nevíte, co vás v ní čeká.
  • Neomezujte svým plaváním lodě a čluny v okolí.

Pravidelný pitný režim je v létě extrémně důležitý. Nepodceňujte proto riziko dehydratace!

Pod pojmem „dehydratace“ rozumíme především buď snížený příjem či zvýšenou ztrátu tekutin v těle. V prvním případě se jedná o nedostatečný pitný režim, ve druhém o průjem či zvracení, v jejichž důsledku se z těla ztrácí potřebná voda.

Tento problém je aktuální především v letních měsících, kdy dochází vlivem vysokých teplot k rychlejšímu úbytku vody v těle. Většinou se jedná o pocit žízně, zvýšenou únavu, bolesti hlavy, závratě nebo nedostatečné pocení.

Nejlépe se dehydrataci vyhneme dostatečným pitným režimem – volit bychom měli náš oblíbený nápoj, lehce oslazený čaj, minerálku bez bublin apod. Návštěvu lékaře bychom měli zvážit zejména v případech, pokud trpíme výrazným průjmem či vyzvracením čehokoli, co pozřeme.

Na co nezapomínat?

  • Pít bychom měli pravidelně a v dostatečné míře.
  • Neměli bychom pít až tehdy, kdy opravdu cítíme žízeň.
  • Ideálně bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin denně.

 

Zjistěte více

Podobné zprávy

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace