Jak zabránit utonutí? Možností prevence je celá řada

Utonutí není jen rizikem u neplavců, právě naopak – ve 40 % případů se jedná o zkušené plavce. Většinou k němu však dochází zcela zbytečně, na vině jsou nejen přeceněné síly, ale i lehkovážnost.

Největším problémem je zřejmě požití alkoholu, který má na smrti utonutím snad největší podíl, mnohdy se však jedná „jen“ o přecenění vlastních sil či zdravotní komplikace. Není však výjimkou ani to, kdy dojde k topení dítěte kvůli nepozornosti rodičů.

Člověku, u kterého dochází k topení, se pokoušíme hodit předmět, který se jen tak snadno neponoří – typicky větve, PET lahve apod., voláme na číslo 112 a v případě potřeby zahajujeme resuscitaci. Během roku v Česku přitom zemře kvůli utonutí více jak 200 lidí.

Jak se účinně bránit?

  • Neužívejte před koupáním žádného alkoholu.
  • Určete si své limity.
  • Mějte neustálý přehled o činnosti svých dětí.
  • Neskákejte do vody, pokud nevíte, co vás v ní čeká.
  • Neomezujte svým plaváním lodě a čluny v okolí.

Pravidelný pitný režim je v létě extrémně důležitý. Nepodceňujte proto riziko dehydratace!

Pod pojmem „dehydratace“ rozumíme především buď snížený příjem či zvýšenou ztrátu tekutin v těle. V prvním případě se jedná o nedostatečný pitný režim, ve druhém o průjem či zvracení, v jejichž důsledku se z těla ztrácí potřebná voda.

Tento problém je aktuální především v letních měsících, kdy dochází vlivem vysokých teplot k rychlejšímu úbytku vody v těle. Většinou se jedná o pocit žízně, zvýšenou únavu, bolesti hlavy, závratě nebo nedostatečné pocení.

Nejlépe se dehydrataci vyhneme dostatečným pitným režimem – volit bychom měli náš oblíbený nápoj, lehce oslazený čaj, minerálku bez bublin apod. Návštěvu lékaře bychom měli zvážit zejména v případech, pokud trpíme výrazným průjmem či vyzvracením čehokoli, co pozřeme.

Na co nezapomínat?

  • Pít bychom měli pravidelně a v dostatečné míře.
  • Neměli bychom pít až tehdy, kdy opravdu cítíme žízeň.
  • Ideálně bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin denně.

 

01.12.2022

Devět snadných způsobů, jak mohou firmy snížit stres zaměstnanců

1. Dávejte svým zaměstnancům jasné cíle

Lidé jsou nejproduktivnější, když přesně vědí, co je cílem jejich práce. Absence jasného cíle vede zaměstnance k úzkosti a nejistotě ohledně vlastní pozice a úkolů, což v důsledku vyvolá stres. 

2. Naslouchejte

Je velmi důležité dbát na to, aby zaměstnanci nebyli zavaleni úkoly, které jsou nad jejich síly. Proto je povzbuzujte, aby se za vámi nebáli přijít, když toho mají moc, a naslouchejte jejich starostem a obavám.

2. Hledejte informace o pozitivním vlivu odpočinku na produktivitu a uveďte je do praxe

Mnozí z nás si myslí, že pracovat do úmoru zvyšuje produktivitu, ale se stoupající únavou výkonnost prudce klesá.

3. Zapomeňte na multitasking

Multitasking je další mýtus o produktivitě, který může člověka pořádně stresovat. Snaha dělat několik věcí najednou vede k roztříštěnosti myšlenek a neschopnosti pořádně se soustředit na jeden úkol. K velkým pokušitelům patří třeba poštovní servery, takže doporučte zaměstnancům, aby e-mailovou schránku kontrolovali jen párkrát denně. Do e-mailového podpisu si mohou přidat informaci, že v opravdu naléhavých případech jsou k zastižení na telefonu.

4. Zakažte e-maily mimo pracovní dobu

Nemůžete si pořádně odpočinout, když vám půlka mozku stále jede v pracovním režimu. Zajistěte, aby veškerá komunikace ve firmě probíhala jen v pracovní době.

5. Zaměřte se spíš na výsledky, než na odpracovanou dobu

Nejen že tím usnadníte zaměstnancům život, budou-li potřebovat odejít z práce o chvilku dříve nebo naopak přijít o něco později. Když jim projevíte důvěru, že své úkoly zvládnou splnit včas a dobře, budou pracovat s větším zápalem a bez stresu. 

K lepšímu pocitu zaměstnanců přispívá vědomí, že jejich práce má smysl – nejen po stránce efektivity a výnosnosti pro firmu, ale například i z hlediska ochrany přírody a životního prostředí obecně. Pokud jste to ještě neudělali, vytvořte na pracovišti podmínky k třídění odpadu – v dnešní době už by to měla být samozřejmost. Stále oblíbenější jsou i iniciativy na aktivní pomoc přírodě, např. víkendové firemní akce spojené s vysazováním stromů. 

6. Vytvořte příjemné pracovní prostředí

Vybledlé stěny a ostré světlo zářivek přispívají ke zvýšenému napětí a pocitu diskomfortu při práci. Udělejte z pracoviště místo, kam je radost chodit. Vhodně zvolené barvy, ergonomický nábytek a měkké osvětlení jsou základ. Pusťte dovnitř přírodu a rozmístěte v kancelářích živé rostliny. Je příjemné a osvěžující koukat do zeleně, rostliny navíc zvlhčují suchý vzduch a upravují klima v místnosti. Současným trendem jsou také zelené střechy – osazují se trávou a vhodnými rostlinami; vznikají tak místa, kde se zaměstnanci mohou nadýchat čerstvého vzduchu a osvěžit se. Zelené střechy navíc pěkně vypadají a pomáhají optimalizovat teplotu v budově během letních měsíců. Někde na nich zaměstnanci dokonce zakládají včelí úly.

7. Setkávejte se venku

Za pěkného počasí můžete uspořádat pracovní piknik nebo zasedání v parku. Je úžasné, co dokáže čerstvý vzduch, změna prostředí a možnost protáhnout se na sluníčku.

8. Nabídněte bezplatné nebo dotované předplatné meditačních aplikací

Budete-li využívání aplikace podporovat pravidelně, vaši zaměstnanci brzy pocítí dlouhodobý přínos meditace a začlení ji do svého každodenního programu.

9. Veďte příkladem

Nebudete-li sami praktikovat, co kážete, vaši zaměstnanci chování nejspíš nezmění. Jděte jim proto příkladem. Sami se tak lépe ubráníte stresu, a to je rozhodně plus!

 

Vyberte kategorii