01.03.2021

Jak se přihlašovat do počítač a mobilu? A jak pracovat s hesly?

Jak odemykáte váš mobil? Jen tak přejetím po displeji jedním směrem? Nebo kreslením čar na 3x3 bodech? Ani jeden z těchto způsobů není příliš bezpečný. Ten první vůbec, ten druhý je snadno možné odpozorovat (a často je cesta vidět na špinavém displeji).

Nejbezpečnější je silné unikátní heslo. Silné v tom, že je buď zcela náhodné (třeba něco jako “X_$12az!B” nebo je to dlouhá náhodná věta (třeba něco jako “nemám rád francouzské brambory a oranžovou”). Oboje se ale nejen špatně používá, ale protože hesla musí být unikátní, budete podobných hesel potřebovat desítky až stovky. Pro silná a unikátní hesla je třeba používat Správce hesel - aplikace, které hesla vytvářejí a také si je za vás pamatují. 

Heslo budete potřebovat vždy, tedy i pro telefon s “biometrickým” odemykáním a přihlášením. Použijete je v okamžiku, kdy není možné tento druhý praktičtější způsob využít. Nutno dodat, že hesla si musíte pamatovat, dříve nebo později ho určitě potřebovat budete. A právě Správce hesel pomůže v okamžiku kdy jste zapomněli.

Správce hesel je v základní podobě přítomen i v každém prohlížeči. Měli byste vědět, že samostatná aplikace pro správu hesel je bezpečnější a praktičtější, ale ukládat hesla v prohlížeči si můžete. Některá hesla by ale nikdy neměla být uložena do prohlížeče ani do Správce hesel - pokud by někdo získal přístup k vašemu prohlížeč (počítači, mobilu) nebo do všeho správce hesel získá, pochopitelně, všechna vaše hesla. Správce hesel je tedy také velmi vhodné chránit dvoufaktorovým ověřením. 

PIN je obdoba hesla, bohužel velmi často v pouze čtyřčíselné podobě (chce to víc, alespoň šest) a velmi často uhádnutelné nebo zjistitelné - nepoužívejte pro PIN data narození, například. A určitě ne “1234” či “1111”. 

Biometrické způsoby jsou velmi užitečné a bezpečné. Otisk prstu a rozpoznání obličeje samozřejmě jsou riziková například v tom, že pokud vám někdo z ruky sebere telefon a namíří ho na vás, tak se telefon může odemknout. Nebo vás může přimět položit prst na čtečku. Naučte se jak zamezit využití těchto přihlášení a vynutit heslo, jsou na to vždy určité kombinace tlačítek. 

Tipy na lepší soukromí 

 

Autor: Daniel Dočekal
01.04.2021

Dospělí i děti potřebují digitální úklid, abychom se vyhnuli závislosti na internetu

Dennodenně jsme vystaveni neustálému přísunu informací. Následky mohou být opravdu devastující. Můžeme se dokonce odcizit sami sobě, jak píše publicista Andrew Sullivan ve svém znepokojujícím článku I used to be a human being (Býval jsem lidskou bytostí). „Nikdy nekončící bombardování novinkami, drby a obrázky v nás vyvolalo maniakální závislost na informacích. Mě to zničilo. A vás to může zničit taky,“ konstatuje Sullivan. Doba digitální má své popsané příznaky. Nedaří se nám ponořit do vykonávaných činností. Ztrácíme trpělivost. V posledních letech spatřujeme znatelný pokles empatie u mladých lidí. Empatie není pouze soucit s ostatními, ale zahrnuje též hluboké porozumění druhému. Její pokles lze z velké části připsat neschopnosti mladých lidí orientovat se v online světě, aniž by přitom ztratili přehled o svých skutečných vztazích v reálném čase. Technologie, které nás mají propojovat, tak způsobují odloučení. Mění se to, kým jsme jako jednotlivci, ale také kým jsme jeden druhému.

Čeká nás digitální úklid

Vztah naší kultury k digitálním médii je komplikovaný. Míchá se škodlivé s užitečným. Unavuje nás pocit, že jsme se stali otroky svých zařízení. Ocitáme se v prostoru plném smíšených emocí. Radujeme se nad objevováním inspirativních fotek na Instagramu. Zároveň se užíráme, jak nám notifikace nabourávájí večery s přáteli nebo knihou. Čeká nás digitální úklid. Teprve ten nám poskytne prostor pro ujasnění vlastních hodnot.

Rozšiřování digitálních médií proměnilo způsob, jakým média konzumujeme. To však můžeme vnímat jako výzvu, nikoliv ohrožení. Čtení delších textů nás vede k rozjímání, k hlubokému zamyšlení. Jedná se o projev odolnosti v krajině plné rozptylování. Co s tím?

  • Maximalizujme přínosné informace a odfiltrujme odpad.
  • Co můžeme udělat v reálném světě nepřesouvejme do světa digitálního.
  • Dopřejme si digitální odpočinek.
  • Soustřeďme se delší čas na jednu činnost.
  • Zaměřme se na sebekontrolu.
  • Žijme přítomností - buďme tady a teď, nejen v Insta Story.

Děti ohrožené telefony

Děti jsou závislostí na technologiích ohroženější. Elektronické obrazovky jsou natolik lákavé, že je pro dítě obtížné odvrátit pozornost k něčemu jinému. Sociální sítě pomáhají udržovat děti a dospívající propojené s přáteli a rodinou. Avšak textové zprávy, které dominují komunikaci, neumožňují oční kontakt nebo porozumění emocím skrývajícím se za zprávami. Paradoxně tak mohou sociální sítě podkopávat schopnost dítěte rozvíjet zdravou sociální interakci. Okamžitá dostupnost a přenosnost mobilních zařízení navíc zvyšují pravděpodobnost, že vytlačí lidské interakce a další obohacující činnosti.

Chytré telefony a tablety mohou pomáhat. Hrají například pozitivní roli při odvádění pozornosti dětí během lékařských a chirurgických vyšetření a zákroků. Rodiče však zařízení často používají jako hračku klidu během každodenních rutin, jako jsou procházky, jízda autem a občerstvení v restauraci. Zdlouhavé vystavení elektronickým obrazovkám negativně ovlivňuje vývoj dítěte tím, že vytěsňuje jazykové a herní interakce s blízkými a vrstevníky.

Jaké jsou tři důležité rady pro rodiče?

  • Buďte se svým dítětem hraví a reagujte na něj.
  • Dopřejte sis netechnologické herní zážitky jako je čtení knih, hraní deskových her nebo luštění hlavolamů.
  • Podpořte osobní interakci s vrstevníky, nejlépe venku.

 

Autor: Adam Táborský
Vyberte kategorii
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace